PDA

View Full Version : Gebruik van zandfilter

Wil Thimister
01-11-2000, 06:40
Beste koicollega's,

Het gebruik van het zandfilter is mij echter niet helemaal duidelijk.

Voor mijn nieuwe pas in gebruik genomen vijver heb ik een zandfilter van het merk Corona 600 type 3 met 75 kg grofkorrelig zand (3-4 mm) (volgens advies van de dealer).

Als ik het filter in de 'backwash'-stand zet, wordt er water naar de afvoer (sterfput) gepompt en zie ik door het kijkglas weinig 'beweging' in het filter.

Mijn vraag is: klopt het dat het water in de 'backwash'-stand uit het filter naar de afvoer wordt gepompt?

Ik heb altijd gedacht dat de 'backwash'-stand inhoudt dat de spoelrichting in het filter wordt omgekeerd zodat het vuil 'uit' het zand wordt gespoeld. Volgens mij zou dat dan inhouden dat het water in het zandfilter blijft en dus niet naar de afvoer wordt geleid.

De bijgeleverde handleiding geeft geen verdere toelichting op dit punt. De filter is correct aangesloten (aanvoer, uitgang en afvoer naar sterfput); daar ligt het niet aan.

Wie kan mij hierover meer vertellen?

Met groeten,
Wil Thimister

Boeykens Edwig
14-11-2000, 01:52
Bachwash is het reinigen van het zand in omgedraaide richting. Rinse is het spoelen van het zand en het vuile water afvoeren. U zet de zeswegenkraan dus eerst op 'backwash' en telt tot vijftig. Daarna of 'rinse' en tel tot tachtig.
Wanneer u geen beweging ziet in het kijkglas is het goed mogelijk dat de zandfilter verstopt zit. Zet de pomp af en de zeswegenkraan op 'closed'. Roer met uw arm door de zandlaag en woel deze goed op.
Het is een veel voorkomend feit dat koihandelaars de vulling van een zandfilter voorschrijven zoals die gebruikt wordt voor een zwembadinstallatie. Voor een koivijver is dat verkeerd. Halveer de opgegeven hoeveelheid. Ikzelf werk met twee zakken zand van acht millimeter. Om het jaar verwijder ik heel de boel en begin met een nieuwe vulling.In de winter staat de zeswegenkraan op 'recycle'met de pomp aan. Het water stroomt dan langs de zandfilter zonder deze te gebruiken.

Laat eens weten of ik goed geraden heb...
Ed

[This message has been edited by Boeykens Edwig (edited 15 November 2000).]

Wil Thimister
14-11-2000, 23:14
Hallo Ed, bedankt voor je antwoord.

Ik heb mijn nieuwe vijver pas sinds ca 2 weken in gebruik, vandaar dat ik nog niet kan nagaan of het allemaal volgens plan werkt. Er zit nog geen vuil in het zandfilter en ook nog geen vis in de vijver.
Ik dacht ooit bij jou eens gezien te hebben dat het zand in het filter behoorlijk wordt opgewoeld als het in de Wash-stand staat, vandaar mijn eerdere opmerking dat ik 'geen beweging' zag.

Ik heb nog enkele vragen mbt jouw antwoord:
1. In de handleiding staat vermeld dat de Rinse uitgevoerd moet worden na de Backwash. Jij geeft precies andersom aan; kan je me vertellen waarom jij het andersom doet?
2. Mbt de hoeveelheid zand geef je aan slechts de helft te gebruiken van wat de (zwembad)fabrikant aangeeft. Heb ik het juist dat dat is omdat de belasting van het zandfilter door een koivijver veel groter is dan door een zwembad? En dat daardoor bij gebruik van de aangegeven (grotere) hoeveelheid zand het filter op een koivijver veel eerder zal dichtslibben?
3. En als laatste: waarom vervang je het zand jaarlijks?

Alvast bedankt voor je antwoord.
Groeten,
Wil

Boeykens Edwig
15-11-2000, 23:45
Mijn fout!
Het is wel degelijk eerst 'backwash' dat u moet gebruiken en daarna 'rinse'. Sorry...
Ja, doordat een koivijver vervuilender werkt dan een zwembadvijver is het aan te raden om de inhoud van de zandfilter te halveren.
Ik verwijder het zand elk jaar, omdat ik ondervonden heb dat in het tweede jaar het zand samen kan klonteren en dan is het een helse karwei om dit te verwijderen.
Met een allesreiniger haal ik er eerst het water uit, daarna het zand. Dat gaat vrij vlot.

Met vriendelijke groeten,
Edwig