PDA

View Full Version : PH-meter

Stephan
23-06-1999, 04:49
Na heel wat werk in het voorjaar kan ik eindelijk zeggen dat mijn vijver naar behoren is. Het water is helderder dan de voorgaande jaren, veel minder draadalgen dan voorheen en de waterwaarden zien er een stuk stabieler uit. GH light op ongeveer 7 à 8, KH ongeveer 8 en PH... ziet er blauw uit. Wat ik wil zeggen is dat het vergelijken van de test met de kleurenstaaltjes die meegeleverd worden in de Velda testsets een povere aanduiding geven. Ik heb sterk het vermoeden dat de PH-waarde rond de 9 hangt. Welke ander meetmethodes bestaan er nog ? Elektronische ? En wat kosten die dingen ?

Hugo
25-06-1999, 07:24
Lakmoes proeven om waterwaarden te testen zijn vaak
onbetrouwbaar. Electronische pH meters zijn erg duur,
het is beter om een 'druppel' test te kopen. Dit is het
meest algemeen. Neem anders wat water mee naar de
dierenhandel/vijverspeciaalzaak die testen het vaak gratis voor je.

(Dit bericht werd aangepast door Hugo op 25 Juni 1999.)

Jim
26-06-1999, 18:42
Je kan al een Ph-meter kopen voor ongeveer 2800 BEF. Bij elke respectabele aquariumzaak kan je deze dingen kopen. Ze zijn van het merk HANNA.

Je kan ze ook zelf maken maar die zijn iets minder bedrijfszeker. En als je al het materiaal (printplaat, etsmiddel,...) alleen voor dit moet aankopen, zal het veel duurder uitvallen. Als je het toch wil proberen....
Er zijn verschillende artikels erover maar in de meeste bibliotheken zal u een boek van ELEKTUUR vinden waarin de titel iets van "milieu..." of zo staat. Ik weet de titel niet meer, sorry.
Er zijn ook verschillende sites op het net waar ze worden uitgelegd en worden beschreven.

JIM

(Dit bericht werd aangepast door Jim op 27 Juni 1999.)