Ik ben van plan zelf een vortex te maken en ik zie overal minimumdiameter 80cm staan en daarbij een debit van 6000 liter per uur.
De vortex zou in gravity osptelling staan, hoe weet ik dan hoeveel liter per uur er doorkomt want ik werk dan zonder pomp?
EEn vortex van 80 cm met een debiet van 6000 l is echt te klein. Er gaat nog heel wat vuil naar de biologische filter gaan.
Wij hebben op de binnenvijver een vortex van 80 cm staan en trekken er ongeveer 4000L/u door en hebben om het vuil tegen te houden al een mat op de vortex moeten plaatsen.
http://users.belgacom.net/koi/images/vortex.jpg
Als het mogelijk is maak de vortex dan minimum 1m , zelfs nog groter. Hoe trager het water in de vortex ronddraait hoe meer tijd het vuil krijgt om te bezinken
Het debiet dat door de vortex gaat is hetzelfde als het debiet dat je pomp verplaatst. Dit debiet kan je meten door een plastiek zak over je uitlaat van de pomp te plaatsen en de pomp 10 sec te laten werken. Meet nu de hoeveelheid water in de zak en vermenigvuldig dat met 360 en je hebt je aantal L/u