PDA

View Full Version : Moerasfilter bemesten?

Vetje
19-09-2004, 20:09
Hallo,

Vandaag heb ik m'n moerasfilter aangepland (upflow-bak als onderdeel van een beekloop die nog niet af is) De moerasbak is nog niet verbonden met de vijver (ivm vers metselwerk) en 'draait' zelfstandig. De bak is wel gevuld met vijverwater voor de juiste bacterien. Is het verstandig het moeras te bemesten zodat de wortelaangroei voor de winter een extra impuls krijgt? De bedoeling is dat voor de winter het moeras bij de vijver geschakeld wordt. Van tevoren wil ik dan het filter doorspoelen.
Wie weet raad?

Vetje

Pietje
19-09-2004, 20:19
Hallo,

Vandaag heb ik m'n moerasfilter aangepland (upflow-bak als onderdeel van een beekloop die nog niet af is) De moerasbak is nog niet verbonden met de vijver (ivm vers metselwerk) en 'draait' zelfstandig. De bak is wel gevuld met vijverwater voor de juiste bacterien. Is het verstandig het moeras te bemesten zodat de wortelaangroei voor de winter een extra impuls krijgt? De bedoeling is dat voor de winter het moeras bij de vijver geschakeld wordt. Van tevoren wil ik dan het filter doorspoelen.
Wie weet raad?

Vetje

neen zeker niet bemesten, de bedoeling van een moerasfilter is jusit om voedingsstoffen uit het water te halen.

ps waar gaat u nu nog geschikte planten voor een moerasfilter vinden???

greats

DNNS
19-09-2004, 21:40
Niet bemesten inderdaad, de plantjes kunnen het zelf wel. Hooguit wat Maërl strooien waar de planten hun sporenelementen uit kunnen halen.

Dennis.

Pietje
19-09-2004, 22:10
Niet bemesten inderdaad, de plantjes kunnen het zelf wel. Hooguit wat Maërl strooien waar de planten hun sporenelementen uit kunnen halen.

Dennis.

idd er bestaan veel producten om de bacterien de nodige voeding (sporenelementen) te geven. Maërl, Kusuri Klay, Perfect stabel, ...

Vetje
20-09-2004, 11:09
Hallo Pietje,

Er worden momenteel geen voedingsstoffen vanuit de vijver aangevoerd. Het moerasfilter staat nu nog helemaal los van de vijver, dus ik kan me voorstellen dat het water sterk gaat verarmen omdat er geen aanvoer is van vers water uit de vijver.

Een beetje vijver-winkel heeft nog diverse soorten op voorraad. Ik ben goed geslaagd in Oirschot (NL) bij 'de Scheeper'.

Groet,
Paul

DNNS
20-09-2004, 11:36
In dat geval zou ik het plantenfilter 'bemesten' door af en toe een emmer vijverwater in het plantenfilter te brengen. De planten hebben nu toch niet veel meer nodig.. Groeiseizoen loopt op zn eind he.

Gr, Dennis.

etienne
20-09-2004, 14:18
Het is inderdaad zo dat de wortels van de helofyten of moerasplanten best zo diep mogelijk wortelen om een goede werking van de filter te verzekeren.
Het eerste plantjaar is er voor de plant meestal één van vorming van de wortelkluit. Het is maar vanaf het tweede jaar dat ze echt gaan doorgroeien.
De beste oplossing om de planten diep te laten wortelen is de waterstand beetje bij beetje te verlagen zodat de planten verplicht zijn het water op te zoeken in diepere regionen. Aangezien je moerasfilter nog niet aangesloten is aan je vijver is dat hier perfect mogelijk. Dus ,niet bemesten maar door verlaging van de waterstand de wortelontwikkeling stimuleren.