PDA

View Full Version : Wit, zwart en lichtblauwe vlekken

Plonsje
31-08-2004, 12:27
Heeft er iemand een idee welke soort koi dit kan zijn. Jammergenoeg heb ik geen foto van dit exemplaar, aangezien deze koi in de vijver van een kennis zit. Het is een mooi beestje. Zo'n 15 cm groot. Het wit domineert, dan zijn er nog tal van lichte zwarte plekjes, maar ook lichtblauwe vlekjes beginnen door te komen. Er is ook wat blauw te bespeuren rond de ogen van deze koi.

Na de foto's in het "compleet handboek KOI (Bernie Brewster e.a.)" te bekijken dacht ik dat het om de volgende soort gaat:

Tatagoi Shiro Utsuri (Tategoi omdat het nog een jong exemplaartje is)

maar iets verder staat er dan een foto van een Shiro Bekko, waarbij vermeld staat dat het blauwe rond de ogen kan voorkomen bij Kohaku, Sanke en Bekko.

Wat is het verschil tussen Utsuri en Bekko???

ruud stoop
31-08-2004, 13:15
Shiro utsuri is een zwarte koi met witte vlekken, shiro bekko is een witte koi met zwarte vlekken.

Tategoi is een benaming voor een jonge koi met potentie een goed show exemplaar te worden, de benaming voor een 1 jarige koi is tosai een tweejarige is nisai.

Weet je zeker dat de vlekken die je als blauw beschrijft niet sumi (zwart) is dat nog niet geheel is ontwikkeld? Het sumi zal naarmate de vis ouder wordt pas echt diep zwart worden en kan er bij zo'n jonge vis wat vaag en grijs uit zien.

zoals jij de vis beschrijft denk ik ook dat het een shiro bekko betreft.

Ik hoop je hier wat aan hebt
gegroet,

ruud

Plonsje
31-08-2004, 13:46
Weet je zeker dat de vlekken die je als blauw beschrijft niet sumi (zwart) is dat nog niet geheel is ontwikkeld? Het sumi zal naarmate de vis ouder wordt pas echt diep zwart worden en kan er bij zo'n jonge vis wat vaag en grijs uit zien.

Ik heb ook een vermoeden dat die blauwe plekken nog donkerder van kleur gaan worden en dus naar het sumi leunen. De toekomst zal het ons uitwijzen :).

Dat is zo leuk aan die jonge visjes, je weet nooit wat er van gaat komen. Sommigen worden er mooier op, anderen daarentegen verliezen hun schoonheid. Maar elke koi is een prachtexemplaar op zich.