View Full Version : Foto's van vijvers
Als er mensen zijn die digitale foto's hebben van hun vijver mogen me altijd eens een kopie doorsturen. Ik doe graag wat ideeën op.
foto's mogen rechtstreeks naar mijn e-mailadres gestuurd worden: tom.broux@pandora.be
Alvast bedankt
;) ik zet ze liever hier (http://users.pandora.be/fladdder/vijver/), dan kunnen de anderen ook hun gedacht zeggen over m'n vijvertje. :D
ik heb namelijk een klein probleempje: een deel van de planten in de moeraszone lijkt te vergelen. zou dit kunnen komen door te weinig meststoffen? (er zitten toch wel een 15-tal visjes in) of kan het ook zijn dat door de hoge temperaturen van de laatste dagen het water sneller verdampt en dus het waterpeil sneller zakt dan de plantjes aankunnen? (ik laat constant een straaltje uit de tuinslang lopen, om aan te vullen, maar ja... :cool: )
wat denken jullie?
;) ik zet ze liever hier (http://users.pandora.be/fladdder/vijver/), dan kunnen de anderen ook hun gedacht zeggen over m'n vijvertje. :D
ik heb namelijk een klein probleempje: een deel van de planten in de moeraszone lijkt te vergelen. zou dit kunnen komen door te weinig meststoffen? (er zitten toch wel een 15-tal visjes in) of kan het ook zijn dat door de hoge temperaturen van de laatste dagen het water sneller verdampt en dus het waterpeil sneller zakt dan de plantjes aankunnen? (ik laat constant een straaltje uit de tuinslang lopen, om aan te vullen, maar ja... :cool: )
wat denken jullie?
dat is normaal in deze tijd van het jaar vergelen de meeste moerasplanten en bi jdeze temperaturen is het normaal he dat uw water sneller verdampt ;)
hier wat foto's
ze staan heir op het forum
http://www.pondlibrary.com/ned/forum/showthread.php?p=14013#post14013
ronaldbonestroo
09-08-2004, 03:20
wel ondiep he voor koi.....
wel ondiep he voor koi.....
idd het is ondiep (80cm) het was dan ook niet de bedoeling voor een koivijver te maken
maar bij ons vijvercenter is de vijver slechts 50 cm diep en nog nooit geen enkel probleem gekregen met de koi
Koidream
09-08-2004, 21:27
...maar bij ons vijvercenter is de vijver slechts 50 cm diep ...
Dat is dan zeker niet bij POJK... :p
de vijver slechts 50 cm diep en nog nooit geen enkel probleem gekregen met de koi
Groot verschil; dat is waarschijnlijk binnen...?
Mic, dat vraagt om meer foto's :D
Gr, Dennis.
ronaldje
09-08-2004, 21:43
idd het is ondiep (80cm) het was dan ook niet de bedoeling voor een koivijver te maken
maar bij ons vijvercenter is de vijver slechts 50 cm diep en nog nooit geen enkel probleem gekregen met de koi
heb jij ook verwarming in je water dan?
volgens mij heb jij je vijver buiten toch?
U vraagt , wij draaien Dennis :D
Eentje van meer opzij genomen ...
Dat is dan zeker niet bij POJK... :p
neen das niet bij POJK nee :D das trouwens geen vijvercenter ook he ;)
heb jij ook verwarming in je water dan?
volgens mij heb jij je vijver buiten toch?
neen geen verwarming in de vijver
iedereen trouwens zo paniekerig bezig over ondiepe vijvers dat lukt perfect toch, ik weet dat een echte koivijver dieper moet zijn de koi groeit dan ook beter want als ze dieper gaan zwemmen moeten ze door de druk van het water meer hun spieren gebruiken en groeien ze dus sneller ook
trouwens je kan je vijver ijsvrij houden met een luchtpomp
en zulke ongeloofelijk strenge winters hebben we nu ook nie he en ik denk dat "the day after tomorrow" nog niet voor morgen zal zijn :D
Groot verschil; dat is waarschijnlijk binnen...?
Mic, dat vraagt om meer foto's :D
Gr, Dennis.
neen dennis die is volledig buiten en zeer grote vijver in opp dan he
op veel plaatsen is het slechts 20 cm diep en de koi vertouwen daar graag met de buik zwemmen ze langs de grond en de rug uit het water ook de steur
en die doen eht daar dus zeer goed en hebben alle winters al overleefd
U vraagt , wij draaien Dennis :D
Eentje van meer opzij genomen ...
U draait, wij bedanken Mic! :D
neen dennis die is volledig buiten en zeer grote vijver in opp dan he
op veel plaatsen is het slechts 20 cm diep en de koi vertouwen daar graag met de buik zwemmen ze langs de grond en de rug uit het water ook de steur
en die doen eht daar dus zeer goed en hebben alle winters al overleefd
Hoi Pietje,
zou je het andere hobbyisten willen aanraden?
Een strenge winter komt heus weer een keer, de vraag is alleen wanneer... Een vijver kun je inderdaad ijsvrij houden met een luchtpompje. Een Koi is niet bestand tegen temperaturen onder de 4 graden Celsius. Door de stroming die je met het luchtpompje veroorzaakt, in combinatie met de ondiepte kun je het water afkoelen tot onder die temperaturen... Een luchtpomp is dus geen vervanging voor diepte.
Hoe ze het bij het lokale vijvercentrum hebben aangepakt is dan ook link. Niet alleen in de winter... Maar denk wat er gebeurt bij de diepte van 20 cm.. De Koi worden gevoerd en gaan als beesten (...) te keer. Het is niet onwaarschijnlijk dat ze hier wonden e.d. aan overhouden.
Ik kan nog wel even zo doorgaan..
Gr, Dennis.
Hoi Pietje,
zou je het andere hobbyisten willen aanraden?
Een strenge winter komt heus weer een keer, de vraag is alleen wanneer... Een vijver kun je inderdaad ijsvrij houden met een luchtpompje. Een Koi is niet bestand tegen temperaturen onder de 4 graden Celsius. Door de stroming die je met het luchtpompje veroorzaakt, in combinatie met de ondiepte kun je het water afkoelen tot onder die temperaturen... Een luchtpomp is dus geen vervanging voor diepte.
Hoe ze het bij het lokale vijvercentrum hebben aangepakt is dan ook link. Niet alleen in de winter... Maar denk wat er gebeurt bij de diepte van 20 cm.. De Koi worden gevoerd en gaan als beesten (...) te keer. Het is niet onwaarschijnlijk dat ze hier wonden e.d. aan overhouden.
Ik kan nog wel even zo doorgaan..
Gr, Dennis.
in de winter liggen de vissen op de bodem omdat het daar warmer is, wat moet je dan doen in een vijver om die onderste waterlaag warm te houden --> je pomp hoger plaatsen op een steen ofzo, zo vermeng je het koude met het warme water niet
en bij mijn weten is water nog nooit 80cm dichgevroren
ronaldbonestroo
10-08-2004, 00:00
in de winter liggen de vissen op de bodem omdat het daar warmer is, wat moet je dan doen in een vijver om die onderste waterlaag warm te houden -->
in welk water?
en bij mijn weten is water nog nooit 80cm dichgevroren
ikkan je wel een paar voorbeelden noemen maar die zijn te flauw :D
je maakt het wel simpel zo hoor... ;)
in de winter liggen de vissen op de bodem omdat het daar warmer is, wat moet je dan doen in een vijver om die onderste waterlaag warm te houden --> je pomp hoger plaatsen op een steen ofzo, zo vermeng je het koude met het warme water niet
Je kunt in een vijver niet spreken over waterlagen. Zeker niet als er sprake is van 80 cm diepte...
Charles heeft hier eerder een goede uiteg over gegeven. Waar is ie nou als je em nodig hebt? :p Ik zoek er even naar en zal hem dan citeren.
Gr, Dennis.
Je kunt in een vijver niet spreken over waterlagen. Zeker niet als er sprake is van 80 cm diepte...
Charles heeft hier eerder een goede uiteg over gegeven. Waar is ie nou als je em nodig hebt? :p Ik zoek er even naar en zal hem dan citeren.
Gr, Dennis.
verorie zeg op den duur begin ik minder vertrouwen te krijgen in paradise of japanese koi ze die mevrouw zei zelf dak mijn pomp hoger moest plaatsen in de winter om da reden die ik zei :(
Over het al dan niet hebben van waterlagen is het laatste woord zeker nog niet gezegd . De één zegt van wel de ander zegt van niet .
Persoonlijk vind ik een vijver van 80cm er net wel doorkunnen al raad ik aan om toch dieper te gaan . In de winter kan dit inderdaad voor problemen zorgen . De ene koi kan daar tegen en de andere niet , zo is dat bij de mens ook .
Ondertussen is het onderwerp wel effe veranderd . Het ging hier over vijvers tonen dacht ik ?
Over het al dan niet hebben van waterlagen is het laatste woord zeker nog niet gezegd . De één zegt van wel de ander zegt van niet .
Persoonlijk vind ik een vijver van 80cm er net wel doorkunnen al raad ik aan om toch dieper te gaan . In de winter kan dit inderdaad voor problemen zorgen . De ene koi kan daar tegen en de andere niet , zo is dat bij de mens ook .
Ondertussen is het onderwerp wel effe veranderd . Het ging hier over vijvers tonen dacht ik ?
que vijvers tonen heb ik mijn plicht al gedaan he :D
groetjes
verorie zeg op den duur begin ik minder vertrouwen te krijgen in paradise of japanese koi ze die mevrouw zei zelf dak mijn pomp hoger moest plaatsen in de winter om da reden die ik zei :(
Pietje,
je kunt dat vertrouwen in POJK gewoon behouden. Verschillende meningen zullen er altijd blijven in deze wereld, en dat houdt het ook interessant. Ikzelf plaats de luchtbollen ook halverwege de winter; gewoon voor de zekerheid. Ik denk alleen dat door de beweging in de bovenste helft van de vijver, zal ook de onderste helft -langzaam, maar zeker- in beweging komen en met andere 'lagen' mengen. Maar dit is slechts een theorie hè.
We zitten ondertussen wel helemaal off topic... Dus hier van mijn kant ook maar een foto
Gr, Dennis.
Pietje,
je kunt dat vertrouwen in POJK gewoon behouden. Verschillende meningen zullen er altijd blijven in deze wereld, en dat houdt het ook interessant. Ikzelf plaats de luchtbollen ook halverwege de winter; gewoon voor de zekerheid. Ik denk alleen dat door de beweging in de bovenste helft van de vijver, zal ook de onderste helft -langzaam, maar zeker- in beweging komen en met andere 'lagen' mengen. Maar dit is slechts een theorie hè.
We zitten ondertussen wel helemaal off topic... Dus hier van mijn kant ook maar een foto
Gr, Dennis.
amaai dennis dit is de eerste keer dak foto's zie van je vijver
subliem !!!
mooi gezellig en klein (vooral de foto's dan) thumbs up (y) ;)
idd de foto's zijn wat klein, maar is om de uploadcapaciteit niet te overschreiden. Hier wat grotere exemplaren.
Koidream
10-08-2004, 21:28
Charles heeft hier eerder een goede uiteg over gegeven. Waar is ie nou als je em nodig hebt? ...
Was ik toch wel werken zeker toen je me nodig had :)
Een woordje uitleg over waterlagen of stratificatie kan hier zeker geen kwaad.
In diepere meren waarvan het water stilstaat (stagnante wateren) is er een
themische stratificatie mogelijk. Dit is een mooi woord voor lagen water met
verschillende temperaturen. Deze bevinden zich meestal tussen de 8 en 16
meter dieper. Uitzonderlijk kunnen deze ook waargenomen worden op een diepte van 4 à 5 meter.
Dus als er geen waterlagen met een duidelijk verschillende temperatuur (we
spreken hier niet over het verschil van 1°C per meter) mogelijk zijn op een
diepte van 150cm stopt hier eigenlijk m'n "verdediging". Maar uit interesse
ben ik toch wat wijzer geworden over hoe het zit met die thermische lagen in
diepere meren. En dat zou ik toch graag met jullie delen. Dus wat nu volgt
geldt voornamelijk voor diepere meren en niet voor onze ondiepe (220cm)
vijvertjes...
Zal ik dan nu even proberen te verduidelijken hoe deze stratificatie of
gelaagdheid onstaat...
Onder bepaalde omstandigheden kan het water in diepere meren een gelaagdheid
gaan vertonen , een natuurlijk proces dat wordt aangeduid met stratificatie.
In veel meren is het een jaarlijks optredend verschijnsel, maar ook op zee,
in gebieden met rustig water komt het voor. De gelaagdheid ontstaat wanneer
de bovenlaag van het water 's zomers zo sterk opwarmt dat het in soortelijk
gewicht enorm gaat verschillen van het onderliggende water. (het feit dat
onze vijvers meestal niet dieper zijn dan 150 cm, op enkele uitzonderingen
na, en dat we allemaal een filterinstallatie draaien hebben, betekent ook
dat er in onze vijver geen verschillende waterlagen opgebouwd worden). Dat
verschil maakt dat er op een gegeven moment geen menging van warm water uit
boven- en koud water uit de onderlaag meer optreedt. De benedenlaag ontvangt
nog wel bezinkend materiaal uit de bovenlaag, bijvoorbeeld afgestorven
algen. Algenbloei in de bovenlaag betekent een enorme productie van
organisch materiaal, dat uiteindelijk als afval in de benedenlaag terechtkomt. De bacteriële afbraak daar zorgt vervolgens voor een uitputting
van de in de afgesloten laag aanwezige hoeveelheid zuurstof. De
zuurstofschaarste die ontstaat, houdt aan totdat in het najaar de wind en de
afkoeling van de bovenlaag weer voor een menging van beide lagen zorgen.
De stratificatie is een direct gevolg van de dichtheid van het water bij een
bepaalde temperatuur. De dichtheid is het grootst bij een temperatuur van 4°C (om juist te zijn bij 3,96°C). Hieronder of hierboven is water lichter.
Dus de menging van het water is seizoensgebonden? Dus dat zochten we ook
even op voor jullie...
- Beginnen we bij het voorjaar?
Na het verdwijnen van de ijslaag (als die er is geweest) zal in het vroege
voorjaar de temperatuur oplopen tot 4°C. De dichtheidsverschillen tussen het
water op de bodem van het meer en de oppervlakte zijn erg klein. De wind zal
er voor zorgen dat de hele watermassa zal gemengd worden. Dit noemt men de
lentecirculatie.
- Hoe zit het dan met de zomer?
Door de toename van het aantal zonuren zal het water opwarmen (eerst aan de
oppervlakte) Door het verschil in dichtheid zullen er 3 lagen ontstaan. Een
warme bovenlaag (epilimnion), een koude onderlaag (hypolimnion) en een
spronglaag of thermocline. Deze laatste bevindt zich tussen de warme en
koude laag. Het is ook in deze laag dat de temperatuur geleidelijk afneemt
tot 4°C. Door de aanwezigheid van deze spronglaag krijgen we een barriére
tussen de onderste en bovenste laag. Deze spronglaag is dikwijls ook te zien
als zijnde een nevelige laag in het water. De duikers onder ons zullen dit
zeker beamen.Door deze barriére kan de wind ook alleen maar de bovenste laag
water mengen. De onderste laag is een onverstoorbare watermassa geworden.
Deze toestand die nu is ontstaan noemen we de zomerstagnatie.
- En toen werd het herfst...
De temperatuur gaat weer dalen, het water wordt kouder en de dichtheid van
de bovenste laag neemt weer toe. Deze worden door heel het meer nagenoeg
weer gelijk aan elkaar. De spronglaag zakt naar de bodem van het meer en de
wind kan weer zijn werk doen door het volledige water te mengen. Deze
toestand is de Herfststagnatie.
Het is ook in deze periode dat er in natuurlijke meren dikwijls een
algenbloei is. Logisch, voedingsstoffen die in de zomer onbereikbaar waren
voor de algen komen zich nu aanbieden.
- De winter...
In de winter wanneer er ijs op het water ligt, is er een omgekeerde
stratificatie waar te nemen. Door de aanwezigheid van het ijs heeft de wind
weer geen grip op het water en blijft de onderste laag (de zwaarste, deze
van 3,96°C dus), weer onaangeroerd.
Dat in verband met stratificatie hetgeen dus NIET in onze vijvers voorkomt.
Dat in verband met stratificatie hetgeen dus NIET in onze vijvers voorkomt.
Dat laatste was me dus bijgebleven :) Thanks.
Gr, Dennis.
Koidream
10-08-2004, 22:06
Dat laatste was me dus bijgebleven :) Thanks...
Dat was dan ook het belangrijkste :)
Een aantal foto's van onze vijver... Inmiddels is het filter wat op 1 van deze foto's staat alweer vervangen voor een Messner Delta 15000 maar verder is het nog in redelijk dezelfde staat..
en hier wat fotos van de mijne (nog niet klaar hoor) :)
heb hier ook nog een gedeelte van mijn vijver wegens dat de foto te groot was kon hij er maar voor een gedeelte op.
Jef Smeyers
12-08-2004, 00:44
Bor, fotos kan je heel simpel verkleinen met het programma paint, te vinden bij bureau-accesoires.
Daar neem je 'beeld' en dan 'uitrekken en hellen'. Op die manier wordt de foto kleiner en heb je ineens minder kb's.
Jef Smeyers
12-08-2004, 16:53
Hier wat foto's van mijn vijver.
vijver is ongeveer 3m X 1M
De rand is met bankirai afgewerkt.
De molensteen ligt in het midden (foto vertekend een beetje)
Hier nog wat foto's van mijn vijver aangezien dat hij er de vorige keer er niet helemaal oppaste oja en hij is zo'n 5 mater lang en 3 meter breed.
Zit er zeer goed uit Fladder
Zou je mij kunnen vertellen bij de foto 'zicht op de tuin 'over welke grassoort het gaat?
Groetjes Char
Als ik me goed herinner is dat Miscanthus floridulus (of M.sinensis var giganteus.) Staan al zo'n acht jaar in de tuin, en we hebben ze al drie keer "verhuisd", dus wel een sterke plant... :D
mvg
fladder
Ondiepe gedeeltes in vijver kunnen inderdaad favoriete plaatsen zijn voor koi.Ze kunnen daar zonnen omdat de watertemperatuur een stuk hoger is en daar kunnen ze ook op zoek naar allelei lekkernijen. Ik zie dit ook in mijn natuurlijke vijver.
Echter mag de temperatuur van het water niet onder de 4°C gaan want dan gaan de vissen eraan kapot.
Zoals eerder beloofd, hier de foto's van onze vijver. Ik heb de plaatjes van vroeger ook nog eens toegevoegd, zodat jullie het verschil zien.
Wat vinden jullie er van???
Nu wachten op de volgende werken. De plannen liggen al klaar, maar zal pas zijn voor over enkele jaren (als de folie van de eerste vijver het begeeft). Dan kunnen we pas overschakelen op echte koi-vijver.
Ziet er erg gezellig uit Plonsje!
Mini freak
01-09-2004, 12:55
Hier zijn dan ook enkele foto's van mijn viskom.
Ik denk dat er geen uitleg bij nodig zal zijn, de laatste 2 foto's zijn vandaag genomen, en de andere zijn van vorig jaar.
De vijverfolie is EPDM Firestone.
RubenDOW
03-09-2004, 16:22
Wij gaan binnenkort verhuizen, daarom zijn die foto's niet zo goed(Makelaars foto's) maar als we er wonen komen er betere foto's
Hier alvast een paar foto's
Etienne M
04-09-2004, 01:06
Hoi Hoi,
Mijn foto's staan op http://home.wanadoo.nl/emoolenaar
Er staat nog geen site op dus nog ff de foto's aanklikken, omdat ik morgen met vakantie ga heb ik eerlijk gezegd geen tijd meer om vragen te beantwoorden.
De vijver is 14m3 ik filter met 2 kamers jap mat en 1 kamer met 100ltr bioflow. (immitatie kaldness).
Ik heb een 75W uvc lamp (jumbo koi). Er staat een aquamax 10000 op het filter (gravity opgesteld)
en een Aquamax 5500 op de skimmer, deze moet volgend voorjaar het plantenfilter voeden.
Dat was het wel zo'n beetje denk ik.
gr.
Etienne
Erik1978
06-09-2004, 11:24
Hier 2 foto's van mijn vijver. Zoals je ziet is hij nog steeds niet af.
De Messner filter die nu op de hoek staat, gaat daar weg. Deze wordt de mechanische voorfilter, welke in mijn (toekomstig) plantenfilter terecht zal komen.
Op de schets staat hoe mijn plantenfilter er ongeveer moet komen uit te zien. De Messner filter zal dus helemaal achterin (woning-zijde) weggewerkt worden. Vervolgens krijgen we 2 aparte plantenfilters, welke volgens een down-up principe gaan werken. De laatste bak (nabij de vijver) is alleen een waterloopje welke uitmond in de vijver.
Status: Ik heb de 2 bakken voor de plantenfilter inmiddels gemetseld. Ze zijn ruim 1 meter diep. De bak waar mijn Messner filter in komt te staan is ook al een heel eind gereed. (Spanning zit erin, omkisting is klaar, en er zit een flinke laag grind in, waarin ik de kamers elk apart kan laten leeglopen (Is maar 30 liter per kamer, dit vloeit dan via de grind, de grond in).
Ik ben nu bezig met het plaatsen van de pallisades, die dus die driehoekige vormen van de schets gaan worden. Ben inmiddels bij de laatste bak beland.
Dan kan ik de bakken gaan bekleden met 2cm piepschuimen platen, en de folie erin. Dan de tussenschotten metselen (voor de down-up). Vervolgens moeten nog sleuven weggefreesd worden waar de overlopen in moeten gaan vallen, en dan nog de waqterloop maken. Zucht.. al met al nog een hoop werk te verichten zeg. Maar alles komt goed!
PS. Dennis: de erwtensoep is helemaal verdwenen. Nu de planten goed beginnen aan te slaan in de vijver, is mijn water in een keer kraakhelder geworden, en tevens is al die alg wat op mijn steentjes zat, verdwenen! Perfect dus! :D
Erik,
is uw bestaande vijver een foelievijver of een polyester vijver? Als het een folievijver is vermoed ik dat je de folie hebt moeten lijmen. Wat is je ervaring daarmee?
Het zal nog wel een jaartje of zo duren voordat het af is.
Erik1978
12-09-2004, 16:23
is uw bestaande vijver een foelievijver of een polyester vijver? Als het een folievijver is vermoed ik dat je de folie hebt moeten lijmen. Wat is je ervaring daarmee?
Het is een folievijver.
Maar er is nergens in gelijmd hoor! Als je goed oplet met vullen, dan kun je de hoeken goed wegvouwen (net als een sinterklaaskado) op deze manier krijg de hoeken mooi strak, zonder te hoeven knippen en verlijmen.
Ikzelf heb geen ervaring met lijmen van vijvers. Maar de folievijver van mijn vader is in het verleden wel eens gelijmd, omdat we toen de waterval naar de andere kant hebben gelegd, en de vorm van de vijver dus enigszins hebben aangepast. Dit is gelijmd met die blauwe lijm die ook voor zwembaden gebruikt wordt. De ervaring is dat dit perfect werkt! De lijm is 3 jaar geleden aangebracht (als het niet al langer geleden is) en nog steeds geen lekkage.
Benny, dit ziet er erg goed uit! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat! Maar de vorm en de ligging van je toekomstige vijver is in ieder geval super!
PS. Dennis: de erwtensoep is helemaal verdwenen. Nu de planten goed beginnen aan te slaan in de vijver, is mijn water in een keer kraakhelder geworden, en tevens is al die alg wat op mijn steentjes zat, verdwenen! Perfect dus! :D
Tof Erik,
maar ik had natuurlijk ook niet anders verwacht ;)
Hallo iedereen ik ben nieuw op dit forum dus dacht stuur ook even fotootje van mijn vijver.
Het is een gemengde vijver met diverse koi,s en shubunkis en sarasas.
Heb hem vorig jaar aangelegd , in mei 2003 was ie klaar!
en in het najaar had ik al mijn eerste jonge vissen die helemaal achterin opgroeien (bij smalle stuk)
Achteraan is het ook ondiep ongeveer 30 centimeter een echt broedgedeelte dus!!
Heb nu dit jaar al 3 keer jonge speldeknopjes achterin waargenomen die nu ondertussen al op kleur zijn en diverse kleur hebben ze groeien zeer hard!! dus meeste jonge zijn koi,s en een paar shubunkins denk ik!!
Ik heb ze geprobeerd te tellen maar kwam niet verder dan ongeveer 40 dus word nog probleem met al die jonge vissen die ik eigenlijk nog niet zo vlug had verwacht!!!
Groeten; Henri
Nog maar eens dezelfde vraag. Is dit een folievijver en zo ja is de folie gelijmd. Deed je dit dan zelf? Ervaringen. Ik Ga mijn vijver vergroten. Dit was initieel dit najaar gepland, maar heb onlangs beslist om het naar het voorjaar te verhuizen. De vorm wordt identiek zoals de jouwe. Deze vorm levert nogal wat problemen met een gewone folie lijkt mij :cool: . In ieder geval een geslaagde vijver :) !
Nog maar eens dezelfde vraag. Is dit een folievijver en zo ja is de folie gelijmd. Deed je dit dan zelf? Ervaringen. Ik Ga mijn vijver vergroten. Dit was initieel dit najaar gepland, maar heb onlangs beslist om het naar het voorjaar te verhuizen. De vorm wordt identiek zoals de jouwe. Deze vorm levert nogal wat problemen met een gewone folie lijkt mij :cool: . In ieder geval een geslaagde vijver :) !
Ik heb het gewoon met vijverfolie (wel zwaarste kwaliteit gedaan)
Het viel eigenlijk wel mee alleen veel afval bij het smalle stuk omdat je toch de volle breedte moet hebben van het brede stuk voor en dan naar achter toe valt er veel af.
Maar het viel gelukkig wel mee ook omdat ik nogal brede randen heb voor de waterplanten dus ging eigenlijk goed!
Wat ook fijn is dat je op deze manier helemaal geen folie meer ziet omdat ik de planken er overheen heb lopen!
In ieder geval veel succes met het aanleggen volgend jaar!!! :)
Groeten: henri
eindelijk even de tijd gevonden om de foto's van de aanleg van onze vijve online te zetten, en beethe te voorzien van commentaar.
http://jochim.fotopic.net/
2 be continued, want hij is nog altijd niet af ...
De mijne staat op mijn site onder vijver. hier is de link aquadog (http://www.freewebs.com/aquadog/)
Ik heb de foto's van de vijver,van geboorte tot volwassenheid,op een msn site staan.Indien iemand interesse heeft,hier staan ze!
http://groups.msn.com/Inenrondmijnvijver/turbokesvijvertje.msnw
hoorebee
29-06-2005, 12:48
K kon het zelf niet beter zeggen dan Pietje...mooimooimooi! :p
Bij de aanleg van de vijver heb ik elke dag een foto gemaakt om de vorderingen vast te leggen.
Momenteel zijn de polyesterwerken aan de gang maar omdat ik nog met een ouderwets fototoestel werk heb ik hier nog geen beelden van.
Ik hoop dat men hier enkel ideeen kan opdoen.
Midorigoi
10-07-2005, 16:59
Meesterlijk aangelegd...
Zeer mooi zeg ,ook mijn complimenten :cool:
thomasvandijck
31-07-2005, 18:44
Hallo iedereen,
Zoals beloofd de foto's van mijn vijver!
Hij is natuurlijk nog niet af, er komen nog oeverplanten bij, en 2 lelies enz enz maar je hebt er zo al een beeld van he..
Gelieve wat commentaar te geven, wat kan veranderd worden enz.
Bijkomende vragen mag natuurlijk ook altijd, zoals de plantensoorten in de plantenfilter ofzo...
De plantenfilter is mijn oude vijver!
Groetjes, Thomas
thomasvandijck
31-07-2005, 21:07
KOM OP!! Geef je meningen !
hey Thomas
ik heb wat foto's van mijn wilgentakken gepost.
http://www.vijverbibliotheek.org/ned/forum/showthread.php?goto=newpost&t=3472
Mooie vijver heb je daar. Wat geduld en dat komt in orde !
Groetjes
Johan ( zjo )
Ziet er goed uit. Hij moet natuurlijk wel wat rijpen en groeien ,maar dat zal met dit weer zeer hard gaan.
Een vraagje ,maak je gebruik van echte zuurstofplanten ?
thomasvandijck
01-08-2005, 11:43
hey Thomas
ik heb wat foto's van mijn wilgentakken gepost.
http://www.vijverbibliotheek.org/ned/forum/showthread.php?goto=newpost&t=3472
Mooie vijver heb je daar. Wat geduld en dat komt in orde !
Groetjes
Johan ( zjo )
Bedankt voor de foto's, en voor de lovende commentaar
Thomas
thomasvandijck
01-08-2005, 11:45
Ziet er goed uit. Hij moet natuurlijk wel wat rijpen en groeien ,maar dat zal met dit weer zeer hard gaan.
Een vraagje ,maak je gebruik van echte zuurstofplanten ?
Ja er staat hoornblad in, maar ik heb het gevoel dat die het niet zo goed doet, en ik heb ook een bundel zuurstofplanten van een vriend gekregen! Die zei dat ik die gewoon op het water moest gooien, en dat dat dan wel zou groeien! Wat het juist is weet ik niet echt, ik dacht hoornblad maar hij zei van niet! Op de foto's zie je het misschien drijven, zoniet maak ik wel eentje voor je als je dat wilt!
Thomas
de vijver vind ik ok, alleen 2 bemerkingen. De afwerking met die latten hout vind ik ongepast want je zit nergens met hout. En de stenen die je als waterval gebruikt vind ik ook niet passen in het geheel. En de zwarte slang hangt daar ook maar te hangen
maja smaken verschillen dus... geniet er van !!!
thomasvandijck
01-08-2005, 12:07
Diesel,
ik heb een paar foto's toegevoegd van mijn zuurstofplant die ik van mijn vriend heb gekregen! Volgens mij is het gedoornd hoornblad maar ik weet niet! Mijn vriend zei dat de plant verticaal komt te staan, dat alleen een topje in de lucht blijft steken, maar daar merk ik nog niet heeel veel van!
Kijk maar eens naar de foto's en mss weet iemand wel welke soort dit is! Zou ook iemand kunnen uitleggen wat dit schuim is, dit hangt alleen rond deze planten! Zuurstof, of iets anders??
Groetjes, Thomas
thomasvandijck
01-08-2005, 12:09
de vijver vind ik ok, alleen 2 bemerkingen. De afwerking met die latten hout vind ik ongepast want je zit nergens met hout. En de stenen die je als waterval gebruikt vind ik ook niet passen in het geheel. En de zwarte slang hangt daar ook maar te hangen
maja smaken verschillen dus... geniet er van !!!
Heej Pietje,
Dat hout vond ik ook niet gepast, maar mijn ouders vonden dit het nuttigst om de plastiek mee aan de wand te hangen, en ze zijn aant dromen voor nog een klein terrasje beneden aan de vijver bij te leggen eventueel in bankirai! Vandaar..
Die zwarte buis gaat nog weg hoor, dit is gewoon iets tijdelijks tot we iets gevonden hebben! En die stenen, ja dat is gewoon 'smaken verschillen' :D
Toch bedankt voor je mening jongen!
Groetjes,
Thomas
en die zuurstofplant is dicht verderkruid
Latijns: Myriophyllum aquaticum
Synoniem: Syn: Myriophyllum proserpinacoides
Nederlands: dicht vederkruid
Duits: Tausendblatt
Engels: parrot's feather
Frans: myriophylle
Schaduw:
Maand:
Diepte: 10-40cm
Hoogte: 10-15cm
thomasvandijck
01-08-2005, 12:12
en die zuurstofplant is dicht verderkruid
Latijns: Myriophyllum aquaticum
Synoniem: Syn: Myriophyllum proserpinacoides
Nederlands: dicht vederkruid
Duits: Tausendblatt
Engels: parrot's feather
Frans: myriophylle
Schaduw:
Maand:
Diepte: 10-40cm
Hoogte: 10-15cm
Aah, bedankt! Kan dat kwaad dat dat gewoon in het water gegooid is of.... ?
En is het een goede zuurstofplant?? Ale beter als hoornblad ofzo?
Mvg, Thomas
ik zou ze in een potje met substraat zetten, maar zo in de vijver kan ook
vederkruid is sterker dan hoornblad en daarom vind ik ze beter
thomasvandijck
01-08-2005, 12:17
ik zou ze in een potje met substraat zetten, maar zo in de vijver kan ook
vederkruid is sterker dan hoornblad en daarom vind ik ze beter
Aah ok, en op welke diepte zou jij ze zetten, want wat op internet staat verschilt nogal vaak met hoe het het beste is! En weet je ook wat voor schuim dat zou zijn?
Mvg, Thomas
thomasvandijck
01-08-2005, 12:19
En hoe kan je vederkruid vermeerderen? Gewoon door die in 2 te breken? en hoelang moet de stengel dan zijn?
Mvg, Thomas
bij mij stond ie op 70cm , dieper zou ik niet gaan
dat schuim is van je waterval denk ik, dat komt door het eiwit die in je water zit. Dat kun je er uitkrijgen door het installeren van een eiwitafschuimer. Maar in jouw geval zouk daar geen kosten aanhangen het is toch geen koivijver he?
En hoe kan je vederkruid vermeerderen? Gewoon door die in 2 te breken? en hoelang moet de stengel dan zijn?
Mvg, Thomas
hehe normaal gezien woekert dat gelijk zot, ik zie niet in waarom je dat moet vermeerderen
thomasvandijck
01-08-2005, 12:23
bij mij stond ie op 70cm , dieper zou ik niet gaan
dat schuim is van je waterval denk ik, dat komt door het eiwit die in je water zit. Dat kun je er uitkrijgen door het installeren van een eiwitafschuimer. Maar in jouw geval zouk daar geen kosten aanhangen het is toch geen koivijver he?
Neenee, er zit 1 koi in en wrs komen er nog 2 bij! En daar eindigt dan mijn koi-bevolking :D
Groetjes, en bedankt!!!!
Thomas
Mini freak
01-08-2005, 12:46
Nu zullen er wel zeggen misschien heb je je eigen vijver al beken en kom je hier met kritiek af, mijn mening is vind ik is geen negatieve kritiek maar meer een opbouwende kritiek.
Ik zag in je post naar Pietje vermeld staan maar mijn ouders vonden dit het nuttigst om de plastiek mee aan de wand te hangen
Ook zie ik op deze foto dat de folie erg strak staat en aan het trekken is http://www.pondlibrary.com/ned/forum/attachment.php?attachmentid=1076
Dit kan nadelige gevolgen hebben door de UV stralen van de Zon, zwart absorbeerd en in plastic vijverfolie zitten week makers verwerkt. De folie wordt zacht door de zon en wordt later op den duur hard en gaat scheuren.
Mijn oude vijver die ik vijf jaar geleden had aangelegd had al na twee jaar scheuren in de folie en ontstonden al voornamelijk in de plooien waardoor er een lek was ontstaan, het jaar erop heb ik hem ook moeten afbreken en een nieuwe gebouwd. Ook ik had er rondingen inzitten waardoor er veel meer folie nodig was dan de werkelijke afmeting.
Ik moet zeggen voor de rest ziet het er mooi en verzorgd uit.
vederkruid heeft dikke rode stengels ja, vandaar dat ik het een sterke plant vind. Vandaar ook dat ik op de foto van thomas verderkruid beoordeel, aangezien de plant mooi strak staat, bij hoornblad zou het slapjes naar beneden hangen en precies een sliert alg zijn denkek
dus ik hou het nog altijd op vederkruid, maar da neemt nie weg da ik nog altijd kan mis zijn he
vederkruid heeft dikke rode stengels ja, vandaar dat ik het een sterke plant vind. Vandaar ook dat ik op de foto van thomas verderkruid beoordeel, aangezien de plant mooi strak staat, bij hoornblad zou het slapjes naar beneden hangen en precies een sliert alg zijn denkek
dus ik hou het nog altijd op vederkruid, maar da neemt nie weg da ik nog altijd kan mis zijn he
jij bent snel... ik had mijn bericht al terug gewist, wat op zoek geweest en foto's gevonden van Vederkruid die er sterk op gelijkt... Ik denk dat ik dezelfde heb, en had altijd gedacht dat dit Gehoornd Hoornblad was.
Ik heb er vorige week van mijn buurman gekregen, en die blijven drijven, terwijl die van mij meteen zinken. Die van hem waren smaller en groener ( de mijne groeien namelijk niet goed.. ). ik neem vanavond nog eens een foto.
De naam van de plant is al beantwoord zien ik :) .
Wat je eventueel ook kunt gebruiken is fonteinkruid. Dit is naar mijn mening ook 1 van de betere zuurstofplanten voor je vijver :)
thomasvandijck
02-08-2005, 15:16
Nu zullen er wel zeggen misschien heb je je eigen vijver al beken en kom je hier met kritiek af, mijn mening is vind ik is geen negatieve kritiek maar meer een opbouwende kritiek.
Ik zag in je post naar Pietje vermeld staan
Ook zie ik op deze foto dat de folie erg strak staat en aan het trekken is http://www.pondlibrary.com/ned/forum/attachment.php?attachmentid=1076
Dit kan nadelige gevolgen hebben door de UV stralen van de Zon, zwart absorbeerd en in plastic vijverfolie zitten week makers verwerkt. De folie wordt zacht door de zon en wordt later op den duur hard en gaat scheuren.
Mijn oude vijver die ik vijf jaar geleden had aangelegd had al na twee jaar scheuren in de folie en ontstonden al voornamelijk in de plooien waardoor er een lek was ontstaan, het jaar erop heb ik hem ook moeten afbreken en een nieuwe gebouwd. Ook ik had er rondingen inzitten waardoor er veel meer folie nodig was dan de werkelijke afmeting.
Ik moet zeggen voor de rest ziet het er mooi en verzorgd uit.
Ik zie dit echt niet als commentaar of negatieve kritiek, ik vind het tof dat je inzit met mijn vijver, zoals eigelijk iedereen hier op het forum! Mijn dank daarvoor! Die plastiek lijkt op de foto echt gespannen, maar dat is maar gezichtsbedrog hoor.. Daar komen ook nog stenen ofzo voor te liggen en planten voor te staan, die we van iemand krijgen deze week!!
Bedankt!
Thomas
thomasvandijck
02-08-2005, 15:17
De naam van de plant is al beantwoord zien ik :) .
Wat je eventueel ook kunt gebruiken is fonteinkruid. Dit is naar mijn mening ook 1 van de betere zuurstofplanten voor je vijver :)
Ja volgens de site van Ada Hofman ook!! Maar het is geen vederkruid! Ik vermoed toch dat het hoornblad is! Die plant is echt niet zo stevig hoor, ik had die vanboven vast, en dan is het normaal dat die mooi recht naar beneden hangt! Als ik die beneden vastneem stort ie in hoor :o
Thomas
Bigfoot75
05-08-2005, 22:53
op deze site staan 50 foto's van de verbouwing van onze koi vijver :D
wij horen graag wat jullie ervan vinden ;)
http://www.bigfootairbrush.nl/Koi%20vijver%20(%20blad%20).htm
Ik heb die plant ook in mijn vijver. Ik had ze gekregen van een collega hij noemt het waterpest ik weet niet of dat klopt maar vederkruid is het zeker niet deze heb ik ook in mijn vijver had dat gekocht in de vijverwinkel en dat ziet er echt anders uit. Heeft inderdaad een dikke rode stengel.
Gr.
BMWtje
De stand van zaken momenteel.
De stand van zaken momenteel.
Dat hedde gij goe gedaan,
vrouwtje content zekers dat uw droom af is, niet???
Als er bij ons na de bouw nog centjes over zijn, mag je dat bij ons ook komen doen.
PS: Zijn die Koi's ook lekker op de BBQ?????
Greetzzz...
Xavier (RTG)
Zo Benny das pas een vijver maken,zeer mooi zeg.
Ik heb een tijd geleden eens beloofd foto's te plaatsen van mijn vijver, nou hier zijn ze. Tenminste als het lukt want ik weet niet goed hoe het moet.
Vijver is dit jaar gemaakt en moet nog (rijpen) zoals ik dat noem.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FTAEE7ZI
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MPYXJMK7
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3ZU66767
http://www.mijnalbum.nl/Foto=I8WSDCOJ
Gr.
BMWtje
Jef Smeyers
16-10-2005, 11:29
Thomas, die zuurstofplant is dus wel hoornblad en geen vederkruid. Ik bind daar een steentje aan en laat die zo in de vijver zinken.
zitten er ook al vissen in? zo nee dan zal ik er toch maar een paar in doen, dan kan je filter tenminste ook al zijn werk gaan doen.