PDA

View Full Version : De Beste waterplanten?

SlickAxe
20-06-2004, 15:45
Kunt u mij hier een advies geven welke waterplanten uitermate geschikt zijn om te gebruiken in de vijver?

Harald
23-06-2004, 09:21
Tsja ... da's een simpele vraag waar je lastig een antwoord op kunt geven! Het hangt er natuurlijk totaal van af wat voor vijver je hebt. Wat is een goede waterplant en wat is de beste? Dat is een kwestie van smaak en van de omstandigheden. Lisdoddes bijvoorbeeld zijn enorm sterk, die gaan nooit dood. Maar ze woekeren enorm. Om het met Johan Cruyff te zeggen: 'elk voordeel hep z'n nadeel'. Dus je moet voor jezelf bepalen wat je precies wilt en als je je vraag wat beter stelt dan willen er vast wel wat mensen helpen!

Webmaster
23-06-2004, 19:18
Misschien kunnen we u helpen door te vertellen welke waterplanten u best niet neemt als u uw vijver mooi en onder controle wilt houden.
De slechtste waterplanten (http://www.vijverbibliotheek.info/ned/artikels/artikeltekst.htm?article_id=35&cat_id=13)

etienne
23-06-2004, 21:05
Gele lis;sagiteria(pijlkruid); er zijn zoveel planten die kunnen gebruikt worden voor de plantenvijver.De soort plant die je neemt is afhankelijk van de grootte van de vijver! In mijn natuurlijke vijver (5000 m2) heb ik de meeste van die "slechte waterplanten" staan! Ze kunnen inderdaad verschrikkelijk woekeren. Ik herinner mij de drijvende waternavel die ik meekreeg met een andere waterplant. Deze heeft het eerste jaar mijn vijver overwoekerd.Met duikerspak en haagschaar ben ik ze te lijf gegaan . Karrevrachten hebben we weggevoerd! Het tweede jaar was het woekeren al veel verminderd. Nu is de plant goed in toom te houden en doet ze haar zuiverend werk zeer goed. Getuige de stekelbaarzen en groene kikkers die welig tieren!

dieter
24-06-2004, 20:56
zelfs de meest woekerende waterplanten sterven in mijn vijver
hoe en waarom ???

rené

Plonsje
10-08-2004, 18:48
watermunt kan echt een pest zijn. elk jaar zijn we verplicht van overtollige planten te verwijderen. ze komen dus echt overal uit. zelfs steken ze de vijver over om ook de overkant te bezetten. maar het blijft wel een heerlijk ruikende bloem. dus ondanks het werk blijft ze nog een tijdje in onze vijver.

Marjan
11-08-2004, 10:51
Ik zal een paar voorbeelden geven waarmee ik goede ervaringen heb in mijn vijvertje.
In een plantenvijver mogen zuurstofplanten niet ontbreken: Glanzend Fonteinkruid, Waterpest, Hoornblad.
Moerasplanten: Gele Lis, Kalmoes, Slangenwortel, Moerasvergeetmenietje, Beekpunge
Drijfplanten: Krabbescheer, Kikkerbeet
Een mooie waterlelie, neem in ieder geval een soort die geschikt is voor ons klimaat. En Pijlkruid, ook een prima plant voor in de vijver.
Lees er ook nog eens wat op na, op deze site of andere:
http://users.pandora.be/vijvers/vijver/soortenplanten.html

Succes ermee!

Marjan