View Full Version : draaitijd 3-kamer filter
Erik1978
18-05-2004, 10:13
Hallo,
ik heb recent een vijver aangelegd. De vijver is ongeveer 11m2 en 80-85cm diep. Ik ben me aan het verdiepen in de diverse filtersoorten (aangezien mijn water groen begint te worden). Ik bezit al een Messner vortec5000 (nieuwe serie) die op dit moment de waterloop voed. De filter moet het begin van de waterloop worden. Nu zag ik de nieuwe filter van messner, de cleanscreen zeeffilter; dit is qua afmetingen aantrekkelijk, maar is nogal aan de prijs. Al met al na veel zoeken lijkt mij de messner Delta 7500 3-kamerfilter een goede keuze voor de vijver (planten, en vis waaronder 5 koi (3x13cm 2x20cm).
De vraag is feitelijk; moet zo'n filter 24 uur per dag draaien? Of zijn bijvoorbeeld 14 uur per dag ook voldoende?
Tevens; met schoonmaken van deze filter; moeten de kamers dan apart worden schoongemaakt? De borstels en matten mogen deze gewoon met de tuinslang boven een putje worden schoongespoten?
Hopelijk krijg ik wat antwoorden op deze, voor velen, logische vragen.
Alvast bedankt!!
Hoi Erik,
een filter móet 24 uur per dag, 7 dagen per week draaien. Anders wordt al het onmisbare bacterieleven (de nitrificerende bacteriën) gedood en kunt u net zo goed geen filter gebruiken... Een bacteriekolonie heeft een lange tijd nodig om opgebouwd te worden. In principe staat daar drie maanden voor, maar er zijn ook experts die spreken van drie jaar...
Het schoonmaken: Alle mechanische materialen (borstels, schuim, etc) mogen, indien nodig, woren afgespoeld. Met vijverwater in een emmer en liefst niet met leidingwater (andere temp, pH, etc) Biologische materialen (Jap matten, substraat, bewegend bed, enz) zo min mogelijk schoonmaken en dan op de zelfde manier. Niet met ander water dan het vijverwater. Ook dan wordt bacterieleven gedood.
Mvg, Dennis
Erik1978
18-05-2004, 11:56
Ik heb me laten vertellen dat een filter ongeveer 200 dagen per jaar moet draaien?
Wat het schoonmaken betreft; die blauwe matten die erbij geleverd worden, deze moeten dus ook regelmatig in een emmer met vijverwater worden schoongespoeld? (deze zitten toch binnen de kortste keren vol met algen?)
Als ik het goed begrijp vormt zich in de filter dus een bepaald bacterieklimaat?
Maar als ik alleen van het groene water af wil komen, is zo'n "emmer" met een UV-C lamp dan niet voldoende?
Of misschien zelfs alleen een UV-C lamp?
P.S.
Over het schoonspoelen met leidingwater; dit mag dus niet omdat anders de bacterien van de matten af gaan? Want anders snap ik het niet; de vijver vul je tussendoor toch ook regelmatig met leidingwater?
200 dagen is niet genoeg zoals dnns zegt een filter moet een gans jaar door draaien 365 dagen op 365. Alleen raad ik aan om een moerasfilter te bouwen deze is duurder maar veel beter en vooral in onderhoud ben je verlsot van steeds terugkomende taken. Je meot enkel 1 keer per jaar je moerasfilter leegzuigen onderaan. Ik ben nu wel aan eht spreken in mijn geval want ik heb een spaciale constructie met 3 ton gletsjersubstraat en gletsjerrock. En een uvc lamp is niet eens aan te raden, heb je niet nodig !!!!
Hoi Erik,
dat van dat leidingwater klopt, maar vijverwater is anders dan filtermedia. De "goede" bacteriën zitten op vaste oppervlakken (de filtermedia) en doen daar hun werk. De meeste bacteriën die vrij in het water zitten zijn patogene bacteriën. De plotselinge verschillen in filtermedia zijn funest voor de kostbare kolonie.. In het vrije water heb je daar dus geen last van.
Met een UVC lamp krijg je idd sowieso helder water, geen last meer van zweefalg... Maar pas op! er blijven zo wel heel veel afval- en voedingsstoffen (ammonium, nitriet & nitraat) in het water achter... deze worden niet meer opgenomen door die algen. Dan zou je dus wat meer beplanting moeten aanbrengen of regelmatig water verversen om te voorkomen dat het water van slechte kwaliteit wordt.. Verder is een UVC lamp een hele goede oplossing. Die "emmer" (of liever nog wat groter; meerkamerfilter) is minstens zo belangrijk. In die emmer zitten materialen waar enorme hoeveelheden nuttige bacteriën kunnen groeien en de feitelijke zuivering doen (de biologische filtermaterialen)... Op www.ponlibrary.be staan over deze zuivering een aantal nuttige artikelen...
De mechanische materialen schoonspoelen zodra er verstopping optreedt.. bij een goed filter zal dit steeds mindr voorkomen.. de schuimmatten vallen onder de mechanische filtering, Japanse matten zitten een betje tussen mechanisch & biologisch materiaal in..
En die 200 dagen... liefst langer.. Als je de mogelijkheid hebt om goed te isoleren, laat de filter dan de gehele winter draaien op lagere capaciteit.. De bacterien doen dan verder weinig, maar zo behoudt je de bacteriekolonie min of meer. Kan dit echter niet, dan moet ie uit gedurende de winter om te grote afkoeling van het water te voorkomen..
(het is moeilijke materie...)
Dennis
Unregistered
18-05-2004, 12:17
eigenlijk is het niet zo moeilijke materie je dient gewoon genoeg te investeren en dan is en zal er nooit een probleem zijn. en gepassioneerd met je hobby bezig zijn helpt ook veel natuurlijk
het bericht van 18-05-2004 13:17 was ook van mij blijkbaar ging er ietske mis ;)
Pietje schreef
En een uvc lamp is niet eens aan te raden, heb je niet nodig !!!!
Een UVC-lamp is niet nodig, mits er voldoende planten aanwezig zijn om nitraten en fosfaten vast te leggen enóf om te zetten in biomassa...
Veel mensen hebben dit niet. Met name mensen met een koivijver zónder plantenfilter.
Een plantenfilter is zolas Pietje al schreef ten zeerste aan te raden.. Zet moerasplanten als iris, riet, zegge, enz.. (de zgn. helofyten) in substraat ipv in aarde, anders heeft het totaal geen nut. Verder zijn zuurstofplanten & drijfplanten goede planten voor de helofytenfilters... Er moet echter 'wél de ruimte voor zijn... Niet iedereen heeft dit, dan is een UVC lamp een goede oplossing
Lees ook eens dit artikel over fytoremediatie, vooral laatste deel is interessant voor mensen met een plantenfilter:
http://www.nishikigoi-online.com/phpbb2/viewtopic.php?t=3579
En dit dossier over plantenfilters:
http://www.pondlibrary.be/ned/artikels/index.htm?cat_id=64&cat_title=Moerasfilters
Unregistered
18-05-2004, 12:24
idd je moet er de ruimte voor hebben maar als je ze hebt zeker doen want het is een eenmalige oplossing want substraat en gletjerrock hoef je nooit te vervangen en eht planten van ondermeer irissen is idd noodzakerlijk
Pietje schreef
eigenlijk is het niet zo moeilijke materie je dient gewoon genoeg te investeren en dan is en zal er nooit een probleem zijn. en gepassioneerd met je hobby bezig zijn helpt ook veel natuurlijk
Zo is dat :) Moeilijk is het niet meer, zodra je er plezier in hebt...
Dennis
Erik1978
18-05-2004, 14:06
Hallo,
de ruimte om een plantenfilter aan te leggen heb ik niet. Ik ben al blij als ik een 3-kamer filter al een beetje weggewerkt krijg....
Dus in mijn geval voldoet de Messner Delta7500 voldoende?
Het groenrijk bij ons levert er standaard een 11Watt UV-C lamp bij. (Geen Messner) Is dit wel voldoende, want volgens mij is het glas wat er gebruikt wordt geen quarts, en dat levert toch een capaciteitsverlies op?
Of hebben jullie nog andere tips voor een redelijke compacte filter, die ook nog eens betaalbaar is.
De vijver is absoluut mijn hobby, maar qua centen moet er op een geven moment wel een streep getrokken worden he! (Ben net in bezit van nieuwbouwwoning....)
Dus vandaar dat ik bij deze filter uitkwam, na me verdiept te hebben op internet, hoor ik eigelijk niet veel negatieve dingen over deze filter, en qua prijs is hij wel betaalbaar.
Alle tips zijn van harte welkom natuurlijk!!
Unregistered
18-05-2004, 14:10
voor een vijver van 7 kub zou ik eerder de delta12000 nemen, voorzie zeker voldoende planten !!!!!
Hoi Erik,
Het gaat om de kwaliteit, niet om de kwantiteit (vwb kosten)
het glas in de UVC lamp is iig niet van gewoon glas, anders kan de UV straling er niet eens doorheen... Als ik het goed heb zijn de lampen van Messner ook van kwartsglas, maak je geen zorgen
Vwb Messner filters... alleen maar goede reacties gehoord en gelezen (ook van eigen klanten :) ) Overcapaciteit is altijd aan te raden.
Er zit bij jou al een vortex op, en dat is al heel wat. Vel slib zal zo niet de filter ingaan maar bezinken in de vortex zelf... Ik dacht dat er ook substraat bijgeleverd werd, goed materiaal voor de biologische filtering...
Wellicht is het op een keer nuttig om Kaldness te gebruiken (zoekfunctie ;) ) Het is echter wel duur in aanschaf, maar het ideale filtermedium...
Als je nu planten in de vijver gaat zetten.. kan je die gebruiken als "plantenfilter" Gebruik geen aarde, maar substraat. Geldt niet voor waterlelies. Zo heb je toch een soort plantenflter in de vijver. Doe je dit niet, dan is er nog steeds geen man over boord hoor :)
Dennis
idd de messner filters zijn goed in tegenstelling tot de biotec filters van oase die voorzien niet eens afwateringskraantje voor het aflaten van slib
Erik1978
19-05-2004, 06:33
OK!
Dus wat betrefd de filter kan ik met een gerust hart een Messner aanschaffen? Dan sluit ik daar mijn Messner MAV5000 erop aan, en dan wordt de uitstroomkant van de filter het begin van de waterloop.
Nu nog even terug komen op het wattage van de UV-C lamp; zoals ik al eerder zei; groenrijk levert er een 11watt lamp bij (geen Messner; een goedkoper merk), is dat wel voldoende? Als ik namelijk een complete filterset van Messner koop (Delta 7500) dan levert Messner er een 16 Watt lamp bij. en bij de 12000 wordt zelfs een 25Watt lamp meegeleverd.
Ik krijg er al zin in... Mijn vijver is namelijk al erg groen aan het worden! ;-)
P.S.
Dat had ik gelukkig wel al gedaan; alle plantjes in de vijver in substraat gezet! (behalve de waterlelie, en de zuurstofplantjes (die strengels) die heb ik namelijk met een elastiekje aan een steentje gebonden en naar de bodem laten zakken.
Een 11 Watt lamp is voldoende, al zijn er tegenwoordig ook liefhebbers die 3 of 4 Watt per kub gebruiken, terwijl men vroeger sprak over 1 Watt per kub. Maar maak je daar geen zorgen over, je hebt nou ook weer geen overweldigende visbezetting...
Er zijn ook nog goede andere merken dan Messner. Welke krijg je erbij? Superfish misschien?
En zo heb je toch een klein "plantenfiltertje" ;)
Dennis
Erik1978
19-05-2004, 08:04
Nee het is geen superfish, het is een "Budget UVC 11 watt" (net gevonden op internet).
Dit is een erg goedkope lamp, maar bij het groenrijk beweren ze dat deze prima functioneerd.
Qua visbezetting; hoeveel koi mag ik eigelijk in de vijver houden?
En qua grootte; tot hoe groot mag ik die koi aanschaffen?
Ik heb een luchtpompje van superfisch in de vijver liggen. deze is 2x200liter. Is het verstandig om 1 van deze steentjes in de filter te leggen? zo ja, in welke kamer kan ik dit het beste doen?
Qua visbezetting: hangt af hoe groot je filter is. Hoe groot de vijver is is minder belangrijk... Hoeveel planten staan er in de vijver? Hoeveel ga je voeren? etc etc
Je kan wel stellen: een groter filter kan meer vis aan. Hoeveel denk je zelf kwijt te kunnen?
En de grootte; tsja.. groter worden doen ze allemaal, dus dat moet je zelf een beetje bekijken...
Mvg Dennis