View Full Version : beplanten ondiepe zone
christel depestel
01-08-2000, 22:42
Bij de aanleg van mijn vijver heb ik de fout gemaakt een drinkzone voor vogels te laten aanleggen dwz een zeer ondiepe (5 cm water) zone van keien op stabilisé (geen grondlaag). Achteraf gezien drinken vogels overal en vormt deze ondiepe zone een algenpoel die zeer lelijk is. Zijn er mooie planten die ik hierin kan leggen (geen grond! enkel keien op vijverfolie en zeer ondiep) om van deze zone toch iets moois te maken? Liefst niet te hoog groeiend om zicht op vijver niet te verstoren.
Met dank bij voorbaat.
Jef Smeyers
05-08-2000, 01:06
misschien eens proberen met kikkerbeet? dit is een drijfplantje dat zijn voeding uit het water haalt via zijn wortels.
met watermunt zal het ook wel lukken, zij vormen nu uitlopers. klem deze gewoon vast onder stenen zodat ze niet kunnen wegdrijven.
Gewoon turven inleggen, je zult zien dat daar dan de meest mooie mossen vanzelf op gaan groeien. Varens komen er ook nog weleens uit. Indien het wachten daarop te lang duurt, kan je er ook vleesetende plantje tussen zetten zoals de venusvliegenval of een aantal bekerplanten. De turven zullen naar verloop van tijd aan elkaar vast groeien en dan een geheel vormen. Op deze manier heb je zeker geen last meer van algen en is zeer decoratief en kost geen onderhoud.
Groet Roel