PDA

View Full Version : alternatieven voor plantenfilter

alain VN
20-01-2004, 12:59
Hoi,

Een vraagje rond een plantenfilter.
Ik ben momenteel bezig met de aanleg van een plantenfilter.
Het wordt een bak van 4 meter lang, 1 meter breed en 60 centimeter diep.
Voor de indeling zit ik nog met een dilemma.
Enerzijds dacht ik te gaan voor een upflow-systeem met een kelderruimte van 15 centimeter en daarboven een plaat met erboven lavasplit waar ik dan de planten in zet. De laag lavasplit van ongeveer 40 centimeter is een extra filtering en zorgt er tevens voor dat de planten kunnen wortelen en zo voedsel uit het water kunnen halen.

Anderzijds heb ik onlangs een bericht gelezen op een andere site waar men het hydrocultuur-systeem suggereerde. Dit bestaat eruit door de planten in mandjes met substraat bovenaan in de plantenfilterbak te hangen met verder in de plantenbak niets anders dan water. Dit zou ervoor zorgen dat de wortels van de planten snel door de gaatjes van de plantenmandjes groeien en zo rechtstreeks in contact staan met het water in de filterbak en zo veel meer voedsel uit het water kunnen halen.

Heeft er iemand ervaring met dit laatste systeem?

Alain

timpie
20-01-2004, 16:31
Bij een plantenfilter zoals je van plan bent te maken werk je op het zelfde principe, de planten worden (grotendeels) ontdaan van aarde die errond zit en dan ingepot in het substraat.. ze zitten dus ook met naakte wortel rechtstreeks in contact met het water. Er zit alleen meer substraat rond maar die planten worden hierdoor heus niet geremd in hun groei. En zoals je aangeeft heb je bovendien extra filtering biologisch en mechanisch. Tracht echter water dat zoveel mogelijk vrij is van zwevende delen door het plantenfilter te pompen om gevaar op verstopping te voorkomen, let er ook op dat je geen "dode zones" creëert door een goede en vlotte waterdoorstroming te bieden.
succes ermee!
mvg, Timpie

zwkoi
20-01-2004, 21:09
ik heb een plantenfilter van 4m lang 60 cm diep en 70 cm breed ik heb mijn planten in groente bakken te staan in grind [grof] die bakken staan 10 cm van de bodem zodat het water onder de bakken en dus tussen dewortels doorstroomt[wortels groeien door het grind en onder de bakken]en het werkt goed planten groeiden goed
groeten en succes eelke

alain VN
21-01-2004, 08:38
Timpie,

vóór mijn plantenfilter zit nog een vierkamerfilter met vortex, echt veel vuil zal er dus in de plantenfilter niet terecht komen.
Het enige dat mij nu zou overhalen voor de hydrocultuur is het mogelijke werk dat ik zou hebben als ik ooit een plantenfilter met 40 centimeter substraat zou moeten uitkuisen. Maar gezien ik met een kelderruimte werk (met bodemdrain) denk ik toch dat ik een serieus pak jaren zou moeten voortkunnen vooraleer ik heel de boel zou moeten ondersteboven halen.
En het systeem van een bodemplaat met erop substraat lijkt me veel stabieler dan een systeem met losse kratten met substraat en planten erin.

Aan iedereen bedankt voor de reacties.

Alain

etienne
02-02-2004, 17:46
Kijk eens op "www.ecofyt.nl".Hier wordt de goede werking van een helofytenfilter besproken!

alain VN
11-02-2004, 08:16
Hoi,

Nog een bijkomend vraagje over mijn plantenfilter.
Ik ga deze vullen met lavasplit.
Nu, er zijn verschillende korreldiktes in lava :
2-8 mm
8-16 mm
16-32 mm

De 2-8mm lijkt me veel te fijn, ga ik zeker niet gebruiken.
Heeft er iemand suggesties rond het gebruik van de andere soorten.
Zelf denk ik aan een onderste laag van 16-32 en daarboven een laag van 8-16 waar dan de planten ingezet worden.

En nu ik toch bezig ben, nog een vraagje over mijn gewone filter.
Ik heb een vierkamerfilter met vortex waarop een groot deksel zit.
Wat doe ik eigenlijk best als de filter in werking is, deksel erop of deksel eraf. Met het deksel erop valt er geen rommel in en dit oogt mooi. Maar ik lees altijd dat zuurtstof en lucht enorm belangrijk is voor de bacteriele werking in de filter. En met zo'n deksel komt er bitter weinig zuurstof in de filter.

Alain

arend039
11-02-2004, 17:05
Alain
je zou ook nog riviergrind,vijversubstraat,oestergrit en onderin
kleikorrels {hydro} kunnen gebruiken

De Rie
11-02-2004, 17:06
Originally posted by alain VN
En nu ik toch bezig ben, nog een vraagje over mijn gewone filter.
Ik heb een vierkamerfilter met vortex waarop een groot deksel zit.
Wat doe ik eigenlijk best als de filter in werking is, deksel erop of deksel eraf. Met het deksel erop valt er geen rommel in en dit oogt mooi. Maar ik lees altijd dat zuurtstof en lucht enorm belangrijk is voor de bacteriele werking in de filter. En met zo'n deksel komt er bitter weinig zuurstof in de filter.

Alain

Ik zou zeggen deksel erop. Ten eerste omdat , zoals je zelf al aangeeft er minder rommel invalt. Ten tweede , de bacterien houden niet van licht . Dus met het deksel erop is het automatisch donker.
Ten derde , geen algvorming op het filtermateriaal

Zuurstof dien je zelf dmv een luchtpomp aan het water toe te voegen.
Enkel het deksel eraf laten is bijlange niet voldoende.
Het best worden alle kamers goed belucht , het filter moet werkelijk kolken van de beluchting. Dit bekom je door verschillende kleine luchtsteentjes tussen het filtermateriaal te stoppen( beter 4 kleintjes dan 1 grote) aangedreven door een luchtpomp die + - 40L/min geeft.