PDA

View Full Version : zout en natuurazijn in de vijver?

weert067
04-07-2000, 20:04
Eerder heb ik onder een andere titel gevraagd of iemand mij kon informeren over het helder en gezond houden van een vijver. Helaas heb ik nog geen antwoord ontvangen. Ik hoop dat er met de huidige omschrijving van mijn onderwerp wel reacties komen. Een kennis van mij gaf mij de suggestie om de vijver helder te krijgen en te houden door het toedienen van zout (een pak) en natuurazijn (een fles) aan de vijverinhoud (ca. 1500 tot 2000 liter). Is dit een goede suggestie?

bemack
08-07-2000, 05:18
Hoi,
Bij onze vijver heb ik een UVlamp geplaatst en ik heb nu na +/- 3 weken een glasheldere vijver.
De lamp dood drijfalg maar geen draadalg uit ondervinding.

Webmaster
08-07-2000, 17:07
Let op met die middeltjes die je ergens hebt opgevangen. 99% zijn fabeltjes. Ik kan geen oordeel vellen over al dan niet azijn in de vijver. Ik zou het alvast niet doen.

Zout in de vijver kan wel maar zout zal je water niet helder houden. Lees het artikel "Zout water" in de artikels afdeling in de categorie "Informatieve artikels"

Wil je je vijver glashelder houden dan is dit wellicht de beste manier zonder risico's. Een ultra violet lamp plaatsen. Lees er meer over in de artikels afdeling in de categorie "Filters"

Het klopt hetgeen wat bemack zegt. Een ultraviolet lamp dood geen draadalgen maar wel de groene algen die het water groen kleuren.

arie
11-07-2000, 02:36
Azijn verlaagd op ZEER tijdelijke basis de PH van het vijverwater. Een lagere PH heeft echter niet als resultaat dat het water helder zal worden. Er gaan inderdaad de meest vreemde verhalen rond over diverse huismiddeltjes die professionele middelen vervangen, wees hier ZEER voorzichtig mee. Het huismiddel wat ik zelf weleens gebruik is, schrik niet, zoutzuur. Een ZEER KLEINE hoeveelheid zoutzuur die STERK verdund, over meerder uren van de dag aan het water wordt toegevoegd verlaagd de PH waarde.

weert067
13-07-2000, 02:59
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb het dus maar niet gedaan. Mijn vijver is mét een goede filter zo helder als glas.

groeten, Ronald