View Full Version : voortplanting sarassa
Kan iemand mij vertellen wat het is als er bij de sarassa een hele dikke achterkant is.
Is dit omdat de vis kuit moet schieten, of iets anders?
En als er kuit geschoten is hoelang duurd het voor je de jonge vis kunt zien.
Vast bedankt Bea.
Waarschijnlijk draagt ze kuit en moet het mannetje ze bevruchten met hom. Na enkele dagen komen de visjes al uit maar zijn moeilijk te ontdekken in een vijver. Wacht 2 weken en misschien zal u ze dan kunnen zien.
Rob Vanderbroeck
15-07-2001, 17:35
Momenteel heb ik een vijftal sarasa ( achtige- vissen ) in mijn vijver. Een drietal vissen zit continue achter een sarasa aan. Deze laatste laat zich zelf zijwaards voor uitduwen. De vis lijkt zowat uitgeput. Is dit het schieten van kuit. Wie kan mij hier een antwoord op geven.
Boeykens Edwig
19-07-2001, 14:16
Als een vrouwtjesvis moet kuit schieten dan gaan de mannetjes met hun neus tegen de zijlijn van het vrouwtje duwen. Dat lijkt dikwijls een gevecht, maar is de natuurlijke weg om het vrouwtje aan te porren kuit af te scheiden. Daarna gaan de mannetjes de eitjes bevruchten door hun homvocht over de eitjes uit te waaieren. Zet nooit het vrouwtje apart, want dat kan haar dood betekenen. Sommige vrouwtjes komen niet zonder kleerscheuren uit dit avontuur en kunnen schubben verliezen of gekwetst worden door het ongecontroleerd gedrag van de mannetjes. Helpen kan door speciale borstels in de vijver te hangen (in de handel verkrijgbaar).
Ed.