View Full Version : wat is anaerobefiltering
Twan en Jeannette
07-07-2000, 19:28
Ik heb in mijn vijver een bruinachtige smurrie die af en toe ook stinkt. Ook de filters in de pomp en het biologisch filter ruiken hiernaar. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit anaerobefiltering kan zijn. Wie kan mij vertellen wat dit is en wat ik hiertegen moet doen.
Met vriendelijke groet,
Twan en Jeannette
henri ringer
08-07-2000, 19:40
Anaeroob betekend zonder zuurstof. Een echte Anaerobe situatie komtin feite nooit voor in een vijver want daar is veel lucht (dus zuurstof) beschikbaar aan de oppervlakte. Op de bodem kan zich wel anaeroob slib ontwikkelen, en dat kan een ernstig probleem worden.
Die bruinachtige smurrie (slib) kan verwijderd worden door een combinatie van de volgnede zaken:
1. betere beluchting van de bodem van uw vijver. Plaats daarvoor een of twee luchtstenen op de diepste punten van de vijver (natuurlijk aangesloten op een luchtpomp)
2. gebruik een efficiënt vijversubstraat (bv Bacta-Pur LITHAQUA)
3. toevoeging van bacteriën die het slib kunnen afbreken (bv Bacta-Pur Sludgebusters)
4. zorg voor een betere werking van uw biologische filter door bv betere beluchting van het inkomend water (of de filterkamers zelf) en regelamatige toevoeging van aangepaste vloeibare bacteriën (bv Bacta-Pur KLEAR).