PDA

View Full Version : plantenvoeding

rob verbeeck
21-05-1999, 20:13
Door de aanwezigheid van draadalg in het najaar heb ik gebruik gemaakt van coppercontrol daar de temperatuur laag genoeg was. En inderdaad de draadalg verdween . In het voorjaar terug dezelfde problemen. Terug een kleine dosis coppercontrol zodat de draadalg terug verdween. Na een maand was er terug draadalg beginnen op te komen. Omdat coppercontrol lage temperaturen nodig heeft ben ik Bacta-aid beginnen te gebruiken met het resultaat dat ik geen draadalg meer bespeur en dit reeds gedurende lange tijd. Met dit produkt heb ik de voeding van de draadalg weggenomen.
Nu de vraag: heeft dit ook invloed op mijn moerasplanten omdat ik een geelverkleuring merk aan de bladeren?
Moet ik eventueel voeding bijgeven?

Groetjes Rob

henriringer
22-05-1999, 03:42
Voeding voor planten = voeding voor algen en omgekeerd. Ik zou geen planten voeding toevoegen. De vijver en de palnten zullen hun evenwicht vinden. De rol van bacteriën in de bestrijding van algen is juist het opnemen van de voeding. Nu zij hun werk gedaan hebben ga je het toch niet ongedaan maken door de planten te bemesten? Wat ze allemaal nodig hebben, ook de bacteriën, dat zijn spoorelementen en mineralen. Gebruik zo weinig mogelijk chemische producten om algen te bestrijden. Liever een beetje algen dan dode planten of vissen.

Jim
26-05-1999, 05:44
Hallo meneer Verbeeck.

De meeste draadalgen-bestrijders gebruiken Kopersulfaat om de draadalgen te bestrijden. 1 tot 2 ppm is voldoende en indien u meerdere keren het middel hebt gebruikt per seizoen en er zit kopersulfaat in, dan kan deze waarde boven de 2 ppm stijgen en hoge waarden van koper in het water zijn niet goed voor vissen en ik denk ook planten.
Een collega van u (op het werk) weet er iets meer van).

JIM