View Full Version : vijverrandafwerking
wie kan mij ideeen bezorgen over het wegwerken van de zwarte folierand?
Webmaster
14-06-2000, 03:33
Er zijn heel wat mogelijkheden.
Momenteel werk ik aan een drietal artikels over randafwerking.
-Veelgemaakte fouten bij randafwerkingen.
-Altijd een stevige vijverrand
-Mogelijkheden om een vijverrand af te werken.
Het eerste artikel staat reeds op de site in de beginners categorie in de artikels afdeling.
De andere artikels volgen in juli 2000
wat ik nog steeds het mooiste vind is stroken jute over de folie in het water laten hangen. Er groeit alg op. De vissen schuilen eronder, de kikkers gebruiken het als ladder. Het hevelt wel, dus het water wordt wekelijks aangevuld, en dus een beetje ververst, met leidingwater.
Gewone beige katoen, even door de modder gehaald, vond ik ook heel mooi, maar die wat binnen een jaar weggerot.
Verder gebruik ik Kienhout (uit de aquariumzaak, waar ze kleinere en mooiere stukken aanbieden) en boomschors, dat ze in dierenwinkels aanbieden voor in terraria.
S. Oreel
21-06-2000, 06:35
Ik heb al een aantal vijvers helpen aanleggen en we hebben bij alle vijvers turfblokken gebruikt. Je maakt tijdens het graven een gootje waar de turfblokken rechtop in passen. Je hebt op deze manier zo'n 30 cm speling, wat betreft het nivo verschil van het wateroppervlak. Na een tijdje bealgt de turf schitterend en en komen planten op, zoals varens, kleine boompjes, etc.
Er wordt ook wel gezegd dat op deze manier de turf het water aan zuurt. Dit is onzin. In het begin is dit wel het geval, maar na een paar maanden is alles weer op de normale waarde. In het begin zal het water ook wel iets bruin kleuren, maar dit gaat ook weer weg.
Mail me als je nog meer hierover wilt weten!
S. Oreel
soreel@zeelandnet.nl
waterrijk bv
21-06-2000, 21:37
beiden oplossingen hebben een groot nadeel; doordat je of turf of jute in de vijver hangt, wordt er water dmv capillair uit je vijver geheveld met als gevolg dat je water nivo erg kan schommelen of tot op het einde van de afwerking leeg loopt. Beide oplossingen zijn erg natuurlijk maar niet erg praktisch. Zo blijven er nog ong. duizend andere mogelijkheden over.
Erg is een boekje in de handel waar erg veel mogelijkheden in staan: .... iets met randafwerking (voor iedere tuin ofzo...)weet het niet meer, maar is erg goed... succes leon
S. Oreel
23-06-2000, 08:06
Het probleem van hevelen is bij de turfafwerking NIET aanwezig! Ik heb de folie aan de bovenrand van de turfblokken afgeknipt en aan de andere kant ligt de grond. Op deze manier bestaat er geen kans dat er een heveling ontstaan. Dit krijg je alleen als er planten over de folie naar de vijver toe groeien of andersom.
Wel ga ik elk jaar even met mijn vinger langs de folie om te kijken of er geen verbinding is tussen vijver en tuin. Dit is in de vijf jaar nog nooit het geval geweest! Het is dus wel een goede oplossing
Beste s. Oreel,
Ik ga jouw oplossing eens uitproberen...
hij lijkt me erg mooi