johantv
02-07-2003, 19:50
Afgelopen donderdag constateerde ik ineens een nitrietwaarde van 1,5. Negen dagen hiervoor was de waarde 0,2.
Zoals jullie begrijpen schrok ik nogal.
Ik heb inmiddels dagelijks grote hoeveelheden water vervangen.
4 dagen dagelijks 30% en vervolgens 2 dagen 10%.
(Koi protect van sera toegevoegd bij het leidingwater en natuurlijk niet meer gevoerd)
De nitriet waarde is nu 0,2.
Ik ga nog enige dagen door met 10% tot ik weer op bijna 0 zit.
ook beging ik weer voorzichtig te voeren om toch het filter te voeden.
De vraag is :
wat kan ik nog verwachten aangezien de koi mogelijk enige dagen in vergif hebben gezwommen. Ik heb nl gelezen dat nitrietvergiftiging zich enige weken later kan openbaren ?
Hoe kan de waarde in 9 dagen zo explosief zijn gestegen ?
(Enige externe bijzonderheid een costia behandeling 4 weken geleden (FMC) en toentertijd het filter één week filter solitair laten draaien (wel stevig bacterien toegevoegd aan het filter aan het einde van de behandeling)
Zoals jullie begrijpen schrok ik nogal.
Ik heb inmiddels dagelijks grote hoeveelheden water vervangen.
4 dagen dagelijks 30% en vervolgens 2 dagen 10%.
(Koi protect van sera toegevoegd bij het leidingwater en natuurlijk niet meer gevoerd)
De nitriet waarde is nu 0,2.
Ik ga nog enige dagen door met 10% tot ik weer op bijna 0 zit.
ook beging ik weer voorzichtig te voeren om toch het filter te voeden.
De vraag is :
wat kan ik nog verwachten aangezien de koi mogelijk enige dagen in vergif hebben gezwommen. Ik heb nl gelezen dat nitrietvergiftiging zich enige weken later kan openbaren ?
Hoe kan de waarde in 9 dagen zo explosief zijn gestegen ?
(Enige externe bijzonderheid een costia behandeling 4 weken geleden (FMC) en toentertijd het filter één week filter solitair laten draaien (wel stevig bacterien toegevoegd aan het filter aan het einde van de behandeling)