PDA

View Full Version : Kweek van Goudwindes

wim
08-06-2000, 16:32
Sinds vorige week zwemmen er in onze vijver een 60-tal kleine 'beestjes' die sinds gisteren oranje gekleurd lijken. In die vijver zitten alleen goudwindes, dus zijn dit waarschijnlijk wel goudwinde jongen. Het schijnt dat dit erg zeldzaam is dat goudwindes kweek hebben. Des te beter voor ons. Mijn vraag is nu, gaan die kleine visjes niet snel voor een overbevolking zorgen, zelfs als ze maar 3-4 cm groter worden ? Ik merk nu al dat de goudwindes nerveuzer zijn dan anders. En als ik die kleintjes zou vangen en ze in een aparte bak zou laten groeien ? Hoe moet ik dat aanpakken ? Filters, planten ? Help mij !!

Filip Maes
11-06-2000, 18:35
Zeldzaam is het zeker niet. Zelf heb ik geen windes, maar ik ken wel meerdere eigenaars met windes op de vijver. Die leggen elk jaar af...
Overbevolking ? Dat ligt aan de grootte van je vijver. Laat gewoon de natuur zelf selecteren als je niet teveel vissen wil. Overleven er dan toch nog te veel, vang deze dan af en doe er kennissen een plezier mee.

Wil je toch meer overhouden, dan kan je ze makkelijk appart zetten. Een aquariumfilter voor wat waterbeweging en het grove vuil wat te filteren, wat je moet bij jongbroed veel voeren, dus ook veel waterverversen.

geschikt voor : artemia, pas uitgekomen muggelarven, maar ook droogvoer uit de handel lusten ze wel...

adje
02-10-2005, 15:20
Sinds vorige week zwemmen er in onze vijver een 60-tal kleine 'beestjes' die sinds gisteren oranje gekleurd lijken. In die vijver zitten alleen goudwindes, dus zijn dit waarschijnlijk wel goudwinde jongen. Het schijnt dat dit erg zeldzaam is dat goudwindes kweek hebben. Des te beter voor ons. Mijn vraag is nu, gaan die kleine visjes niet snel voor een overbevolking zorgen, zelfs als ze maar 3-4 cm groter worden ? Ik merk nu al dat de goudwindes nerveuzer zijn dan anders. En als ik die kleintjes zou vangen en ze in een aparte bak zou laten groeien ? Hoe moet ik dat aanpakken ? Filters, planten ? Help mij !!

tegen overbevolking zou je een zonnebaars kunnen nemen. deze houd de overbevolking in je vijver binnen de perken. let er wel op dat je er maar een neemt, anders kweek je weer een ander overbevolkings probllem. ad

Mini freak
02-10-2005, 20:12
Ik denk dat Wim zijn visjes al op de BBQ hebben gelegen gezien de post van van het jaar 2000.

Ventura
02-10-2005, 21:16
Nou ik vind het best wel zeldzaam dat je jonge goudwindes hebt!
Wij hebben al 13 jr windes en nog nooit een jonkie gezien hoor!!!!!!!!! Terwijl mijn koi's er geen problemen mee hebben. Dus gefeliciteerd!