PDA

View Full Version : trage aanleg vijver

hemmel
05-06-2000, 18:24
Is het slecht voor het evenwicht om langer dan vier maanden te doen over de aanleg van je vijver?
Het water en de grond zit er al maanden in. De eerste oeverplanten heb ik van de week geplaatst. Zuurstofplanten heb ik nog niet.

Het water is troebel en sinds kort ligt er een geel slijmvlies op. Kan ik nog meer problemen verwachten als ik hem braak laat liggen?

Webmaster
08-06-2000, 03:17
Dit is niet zo'n ideale werkwijze.

In het water en de vijvergrond zitten sowieso voedingsstoffen, organisch afval zoals bladeren en zo brengen voedingsstoffen in het water. Wanneer je nu te lang wacht met het aanplanten van verschillende waterplanten zullen algen, in uw geval zweefalgen heel snel de bovenhand nemen.

Er ontbreekt namelijk een heel belangrijke schakel in de biologische keten. De waterplanten. De bedoeling van waterplanten, moerasplanten en zuurstofplanten is nu net voedingsstoffen uit het water halen en zo de algen beconcurreren.

Je moet dit zo snel mogelijk na de aanleg van je vijver doen zodat de planten snel kunnen inwortelen en met hun taak beginnen.

Als er maanden tussengaan dan heb je een probleem. Zuurstofplanten kan je sowieso al niet meer in de vijver brengen.

Ze hebben zonlicht nodig en dit kan niet door het groene, ondoordringbare water.