View Full Version : Bruin water in vijver.
Terence Burgers
14-05-1999, 18:15
Hallo,
Ik heb sinds enkele maanden een vijver, maar door de ligging van mijn terrein komt er veel oppervlaktewater (en dus ook veel klei of leem) na een regenbui in mijn vijver. Nu is de vijver helemaal bruin en is is de helderheid verdwenen. Ik heb twee filters: een UV-filter en een biofilter. Heeft er iemand tips voor mij om het water weer helder te krijgen?
Alvast bedankt
Webmaster
15-05-1999, 02:35
Dit bruine water ontstaat doordat er vaak ijzer (Fe) in grondwater zit. Het water is vaak de eerste dagen helder, maar wordt dan bruin. Dit komt doordat er bij grondwater geen zuurstof komt, en het ijzer in tweewaardige vorm in het water blijft zitten. Als het water in de siervijver wordt gepompt, dan komt het wel in contact met zuurstof, en wordt het twee waardige ijzer omgezet in driewaardig ijzer. Dit driewaardige ijzer geeft de bruine kleur aan het water. Met een normaal biologisch filter is dit niet uit het water te zuiveren. Het kan wel met een ontziltingsinstallatie die worden ook bij waterleiding bedrijven gebruikt. Het nadeel is dat ze voor particulier gebruik niet te betalen zijn. Het ijzer in de siervijver zal na een paar maanden gaan oxideren, en 'neerslaan' op de bodem. Het water zal nu helder worden, totdat er opnieuw ijzer houdend grondwater wordt toegevoegd..
Terence Burgers
15-05-1999, 17:12
Geachte Webmaster,
Alvast bedankt voor Uw antwoord, maar ik denk niet dat het om grondwater gaat. Het is wel degelijk oppervlaktewater. M.a.w. water dat niet in de grond dringt bij regen en naar de vijver stroomt. Op zijn weg naar de vijver wordt er dus aarde en klei van mijn terrein meegenomen.
U denkt dus dat er ijzer in die klei zit?
Hoelang kan het duren eer dat slib dan neerslaat? En zijn er manieren om dit proces te versnellen?
Alvast bedankt voor Uw antwoord.
Terence Burgers