View Full Version : kiezen...
ik ben van plan om voor 1 vissoort te kiezen. dus of tewel goudvissen en verwanten ofwel koi in de vijver , maar ik vind het zo verdomd moeilijk om een beslissing te nemen? wie kan me helpen ? ? ? en wat is het aangenaamste ?
Jef Smeyers
12-07-2002, 19:53
Als je een plantenvijver hebt zou ik er geen koi in houden, het zijn echte vandalen.
Goudvissen kun je in een plantenvijver houden.
Maar waarom maar 1 soort vis ?
wel om te beginnen ... als ik goudvissen enz... zou houden zou ik ermee willen kweken ... ( de koi zouden anders de eitjes enz. vernielen )
en ik weet het niet ... het is gewoon veel mooier met 1 soort volgens mij !
Hoi, Je moet je wel bedenken dat een Koi vijver strengere eisen stelt aan het filter dan een vijver met goudvissen en aanverwanten. Veel succes.
m.v.g Stefan
Unregistered
21-08-2002, 22:04
De keuze voor vissen is altijd persoonlijk. Wat de een mooi vindt, vindt de ander afschuwelijk. Zelf ben ik begonnen met een allegaartje van goudvissen, komeetstaarten, windes (goud, zilver en blauw), goudkarpers en koikarpers. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de soort die ik nog niet heb genoemd en dat zijn shubunkins. Prachtige vissen in de meest fraaie kleurschakeringen. En het grote voordeel is, dat je een mooie vijver aan kunt leggen met planten erin. Koi zijn prachtige vissen, maar ze dwingen je om een zwembad aan te leggen met weinig tot geen planten erin. En een vijver is zoveel mooier als ie beplant is. Maar, ook dat is persoonlijke smaak hoor, koifanaten!
Beste ' unregistered', ik heb ondertussen ook gekozen voor shubunkins ...wat ik nu wel merk ' en wat ik vreemd vind , is dat deze constant loodrecht op de bodem aan't woelen zijn...
Jef Smeyers
21-08-2002, 22:21
Er zal veel te eten zijn daar beneden. Als je wil dat ze bovenzwemmen dan zet je er goudwinden bij, die zwemmen meestal aan de oppervlakte en trekken de andere vissen mee.
De goudwinde is een scholenvis, het beste is om ze minstens met zes te houden.
Unregistered
22-08-2002, 19:45
Ik denk dat Jef gelijk heeft. Ook ik heb behalve de shubunkins alleen nog een schooltje winden in de vijver en de shubunkins zwemmen vaak samen met de winden aan de oppervlakte.
De windes zullen de shubunkins vast omhoog lokken maar ik ben zelf niet zo te vinden voor windes ... Ik vind ze persoonlijk niet zo mooi en ze worden dan ook nog eens snel groot ...Zijn goudelritsen ook een oplossing ?
Jef Smeyers
22-08-2002, 22:43
Als alternatief voor de goudwinde kun je ook de goudvoorn nemen, die blijft ook kleiner dan de goudwinde en heeft de zelfde eigenschappen. Ik weet niet of deze soort overal te verkrijgen is, ik heb hem ook nog nooit in de vijver gehad
Goudvoorn is toch rood en de goudwinde orange ? of niet ...
en ik heb eigenlijk nog nooit ergens goudvoorns te koop gezien...
Hallo jef ,
Je zegt dat goudvoorns dezelfde eigenschappen hebben als de goudwindes . Eten ze dan ook kleine visjes ? ja tuurlijk , alle vissen eten kleine visjes maar goudwindes in het bijzonder.