View Full Version : de grootte van de koi
:D hallo iedereen , ik heb een vraagje , ik heb zo'n 6 koi's , ze zijn ongeveer 35 cm groot . Hun leeftijd zal zo'n 5 jaar zijn ...
Maar als ik dan naar andere koi op het internet kijk , dan zie ik dat die koi allemaal boven de 50 cm zijn in 3 jaar ...
ik zou ook graag willlen dat mijn koi wat groter werden en wat sneller groeiden... bestaat er daar een manier voor of zo ...
Hallo,
De groei is vooral afhankelijk van de waterkwaliteit,de herkomst van de vissen kweker,en de kwaliteit van de voeding.
groetn Marc
hoe moet het water dan zijn opdat de vissen flink zouden groeien ?
Webmaster
13-07-2002, 09:29
Een goede waterkwaliteit uiteraard. Een pH van 7,5 tot 8,5, een gH en kH van 10 tot 12 DH°. Dit is de basis. Verder een zo laag mogelijk ammonia en nitriet gehalte want dit is giftig.
Er bestaan groeicijfer tabellen.
We verdelen de koi in drie situaties, een maximale groei, doorsnee groei en een lage groei.
Bij maximale groei zwemt de koi rond in water met een temperatuur van 23°C en wordt dagelijks gevoederd met ongeveer 5% van hun lichaamsgewicht. De voeding wordt verspreid gegeven (8 tot 12 maal per dag)
De doorsnee groei is voor koi die rondzwemmen in een doorsnee koivijver (meest voorkomend) waarbij ze tot tweemaal per dag gevoederd worden tijdens de zomer, minder voeding in de lente en herfst en geen in de winter.
De lage groei is voor koi die tijdens de zomer ook maar weinig voeder krijgen.
Let op: onderstaande tabel zijn wel schattingen.
Jaar - maximale groei - normale groei - lage groei
1 - 15 - 10 - 7,5
2 - 30 - 20 - 12,5
3 - 40 - 28 - 18
4 - 50 - 35 - 23
5 - 60 - 43 - 28
6 - 70 - 50 - 33
U merkt dat de temperatuur ook van belang is voor de groei van koi. Een lange warme zomer voor situatie 2 is mooi meegenomen.
Pas op wc-duck en andere lezers. koi voedert men altijd in functie van de watertemperatuur. Maak niet de fout om e koi meer te gaan voederen om ze sneller te laten groeien want dan kunt u voor problemen komen te staan. Een koi dezelfde voeder hoeveelheid geven in een niet verwarmde vijver zoals koi die wel een constante watertemperatuur hebben is zelfmoord om het grof uit te drukken.
Er bestaan in de handel groeivoeders. Zijderupsen voederen in een warme zomerperiode met een watertemperatuur boven de 18°C bevordert de groei.
Sauwen Frans
19-08-2002, 22:10
hallo medehobbyisten.
Wel ik vind dat heel cijfer gedoe maar onnozel. Men kan makkelijk een lijftijd op een koi plakken het is voor ons als hobbyist bijna onmogelijk te kontroleren of het juist is. Ik vind dat dus maar bedrog daar een leeftijd opzetten.
wegens omstandigheden heb ik mijn koi moeten verhuizen dit jaar. Voorheen zaten ze op 45 m3 kristalhelder water goede waardes groei was eigenlijk nihil zelfs met in de zomermaanden behoorlijk wat voer. nu zitten ze in een kuil in met wat plastiek is 120 m3 maar grasgroen water ze komen bijna niet eten want het stikt in het water van de muggenlarven en wat stellen we vast de groei is behoorlijk bij sommige exemplaren zelfs veel.
op dit gedoe staat bijna geen filter. in mijn ogen de snelheid van de groei, ruimte en groenwater met levend voer is een ideale kombinatie. groeten Frans
Devolder
10-10-2002, 23:00
Wanneer u koi hebt en ze zijn 5 jaar oud en ze zijn nog maar 35 cm dan gaan ze zeker niet veel meer groeien.We hebben de vraag gesteld aan Ogata hoeveel een koi aan voeding nodig heeft,hij vraagde gewoon hoeveel kg vis je in de vijver heeft,maakte dan de berekening van 5% voeding per lichaamsgewicht per dag (in de zomer),ben dan beginnen rekenen,kan u garanderen dat u zeker 8 à 12 keer uw koi moet voeden om dit te halen.Een uitgebreide filterinstallatie zul je zeker nodig hebben om al dit afval te kunnen verwerken.Wanneer je dan uw koi weegt en meet in het voorjaar en dan terug in het najaar zult ge versteld staan van het resultaat.Het is ook zo dat jonge koi voor ze geslachtsrijp zijn het sterkst groeien,daarna is de groei minder.De bloedlijn speelt daarbij ook een hele grote rol,het spreekt vanzelf dat een koi van 2 jaar oud en 45 cm meet,meer kans heeft om een grote koi te worden dan ene van 15 cm en 2 jaar oud. Ik heb zelf een Torazo kohaku gekocht 4 jaar oud en meette toen 60 cm,deze heeft nu de 70 cm bereikt en heeft het potentieel om 80 cm te worden.Ik heb ook groeistilstand meegemaakt na een koishow,deze koi is nu 45 cm en dit zal nooit geen grote koi meer worden(spijtig),ben ik zeker van.
Koi laten uitgroeien tot jumbo's vragen een grote vijver,goede waterkwaliteit,een koi die de potentie heeft om uit te groeien tot jumbo en een beetje geluk.
Nog veel koifun en saluutjes,Johan
dag, misschien wel wat laat mijn antwoord, maar in hetgeen iedereen hier vertelt zit waarheid. Op 6 juli van dit jaar heb ik een nieuwe kweek gehad (verschillende tancho,showa sanke en wat hikari moyo). Onverwacht en ongewild 1 mama en 2 papa's, zodoende. Vandaag is de grootste maat 8 cm en de kleinste amper 3 cm. Alle eitjes zijn dezelfde dag gelegd, allen in dezelfde bak gegroeid, geen onderscheid gemaakt en op 5 oktober zijn ze verhuisd en bij hun familie gezet. Zo zie je maar dat die wetenschappelijke waarheden veranderlijk zijn. Groetjes. Orca