PDA

View Full Version : jonge visjes

luke
24-06-2002, 22:08
ik heb een vijver van 5000 liter met een 20 tal vissen (komeetstaarten, goudvoorn,..) . Normaal zit er ook 1 zonnebaarsje in. Deze zie ik echter nooit of ik herken hem niet. De 2 vorige jaren bleef er alzo 1 of 2 van de jonge visjes over. Natuurlijke selectie dus. Nu zitten er echter een 30 tal visjes van een 2 a 4cm in. Ik denk dat het goudvoorn is. Nu heb ik een aantal vragen:
-hoe weet ik of m'n zonnebaars er nog is
-is het te riskeren er nog een zonnebaars bij te zetten
-hoe kan ik in godsnaam die kleine visjes vangen, want ze zijn razendsnel
Mijn vijver is kraakhelder en ik zou dat natuurlijk graag zo houden dus wie heeft er nog enkele tips om die overbevolking tegen te gaan. Thanks!!:)

Daelim
24-06-2002, 22:29
Als je vijver kraakhelder is, dan zou je toch je zonnebaars moeten zien zwemmen.

Een zonnebaars erbij zetten zou ik niet doen, poulatie gaat snel.

Probeer dan met een schepnet de jonge visjes te vangen, en doe er iemand een plezier mee.

Of wat ga je anders met de jonge visjes doen.

Mvg
Daelim

luke
24-06-2002, 22:46
ik ken genoeg mensen die ik er een plezier mee kan doen, maar ze zijn niet te vangen met een schepnet. En die zonnebaars zie ik echt niet zwemmen hoor.

Frederik
24-06-2002, 23:23
Een zonnebaars vind ik ook moeilijk te zien in het het water, maar met dit weer zou je m toch zo nu en dan moeten zien !
Heb laatst een zonnebaars gekocht en de kweker vertelde me dat het heel makkelijk is om te weten of je met een vrouwtje of mannetje te doen hebt, (de een heeft vlekken bij de kieuwen de andere niet). als je dat nog weet (?) kun je er een zelfde bijkopen. Daarentegen als je zonnebaars nog leeft (?) zou het aantal jonge visjes toch in rap tempo moeten afnemen.

luke
24-06-2002, 23:31
tof dat jullie zo snel reageren. Wat betreft de afname van de jonge visjes dat is zeker niet het geval. Want ik zie al een week of 2 die school jonge visjes rondzwemmen. Toch maar een zonnebaars bijkopen of nog even afwachetn?:confused:

Frederik
24-06-2002, 23:55
Dan zou ik er een bijkopen, de paartijd is binnenkort toch over. Stel dat je de tweede binnenkort alsnog krijgt te zien, kun je die er desnoods met een hengel en een wurmpie weer uitvissen. Niet plezierig, maar je moet wat.

MarcDP
25-06-2002, 12:37
Beste Luke, ik heb er 2 rivierkreeftjes in zitten en heb deze toch al de andere vissen zien aanvallen. 2 kleine goudwindes dood (staart afgeknepen) en gisteren nog een aanval zien maken op een shubunkin die denk ik iets te dicht kwam. Deze kreeftjes zien er sloom uit, maar zijn enorm snel.

Groetjes
MarcDP