PDA

View Full Version : Krabbescheer

Arie Fun
19-06-2002, 22:09
Dit heb ik nog niet eerder gezien, mijn krabbescheer staat te bloeien, ik heb nooit geweten dat krabbescharen bloemen krijgen.

Frederik
20-06-2002, 10:58
Ja wat een prachtplant !!!

Ik had er vorig jaar drie in mijn vijver er is er geen 1 teruggekomen :(

Webmaster
20-06-2002, 21:15
Beste Arie,

Het is krabbescheer ipv ...schaar :):)
Mooi plantje hé, mooi bloempje. het is altijd leuk als je dingen ontdekt die je nog niet wist.

In de vijvers van Ada Hofman staan er vele vierkante meters van deze planten.

Beste Frederik,
Ik vraag Guido Lurquin even of hij eens voor The Pond Library een artikel wil schrijven over krabbescheer zodat ook jij deze prachtige planten kan houden.

Frederik
20-06-2002, 21:31
Dat zou heel fijn zijn ! Vooral omdat het vrij dure planten zijn omze aan te schaffen. Nu weet ik wel plekjes te vinden waar ze gewoon in het wild voorkomen, maar vind het niet OK om ze mee te nemen. Dus een artikel= zeer welkom.
Wat de vijvers van Ada Hofman betreft. Ben er de afgelopen jaren 2 x geweest en het is inderdaad verbijsterend indrukwekkend, wat zij voor elkaar krijgt om zonder ook maar 1 toevoeging zulke prachtige vijvers tot stand te brengen.

Unregistered
21-08-2002, 21:38
Nu het hier toch over krabbescheer gaat. Wanneer drijft deze plant en wanneer zakt hij naar de bodem. Aanvankelijk verkeerde ik in de veronderstelling dat krabbescheer bleef drijven zolang het zomer was en pas in het najaar naar de bodem zou zakken. Maar nu is het pas enkele weken boven de 20 graden geweest en nog redelijk warm, maar toch is de plant naar de bodem gezakt.

Jef Smeyers
21-08-2002, 22:29
Normaal gaat krabbescheer op en neer met de temperatuur. Bij warm weer drijft hij boven, als het kouder wordt zal hij wat dalen.
Ik kan krabbescheer moeilijk in de vijver houden, ik weet niet hoe het komt, hij verslijmt stilletjesaan. Ik heb er dit jaar 4 ingezet maar ze doen het niet echt goed. In vijvers waar ze het naar hun zin hebben kweken ze bijzonder snel.

Arie Fun
22-08-2002, 07:04
Bij mij doet de krabbescheer het wel goed, ik heb al verschillende keren bloemen erin gehad, enkel groeit hij niet hard.
Ik hoor regelmatig dat hij zich makkelijk voorplant maar dat doet hij bij mij niet.

Jef Smeyers
22-08-2002, 09:40
Normaal komen er aan de zijkanten uilopers te voorschijn waaraan zich de kleine krabbescheertjes bevinden, dat zijn er meestal 3 tot 5 stuks.
Ik dacht het rond deze tijd moest gebeuren.

Frederik
30-08-2002, 22:37
Nu maar hopen dat het artikel gauw komt !

Stefanotus
12-09-2002, 10:41
Krabbenscheer houdt van een vijver met veel drap op de bodem. Hierin zet hij zijn wortels in vast en haalt hier zijn voeding uit. Er is mij een keer verteld, dat hoe meer vuil op de bodem, des te beter de krabbenscheer het doet. En bij vijvers waar weinig tot geen drap op de bodem ligt, de krabbenscheer uiteindelijk vanzelf verdwijnt (geen voldoende voeding).
In de hersttijd vormt deze plant kleine kegeltjes. Deze zakken naar de bodem en als alles mee zit, komen deze het volgend jaar naar boven als mini krabbenscheer. Ook met uitlopers vermeederd de krabbenscheer zich.

Evert-Jan
10-06-2003, 13:50
Beter laat dan nooit! Aan krabbescheer is de zuurgraad van het water af te lezen. Bij een lage zuurgraad zakt hij naar de bodem en een hoge zuurgraad stijgt hij boven het water uit (of was het andersom:confused: ) Ook zakken ze in het najaar naar de bodem om te overwinteren (net als kikkerbeet) en kan bij het opkomen verwikkeld raken met andere waterplanten en dus niet opkomen.

Groeten, Evert-Jan

Webmaster
10-06-2003, 20:25
Het artikel over krabbescheer (http://www.pondlibrary.com/ned/artikelen/artikeltekst.htm?ArtikelId=41&AfdelingId=7&ArtikelsAfdelingId=2)