PDA

View Full Version : "Slak Proof" randbegroeiing gezocht

Herm
17-06-2002, 10:34
Hallo, ik heb aan mijn vijver een ondiepe moerasrand die de overgang vormt naar de rest van de tuin. Nu had ik dat graag volledig laten begroeien met bodembedekkende begroeiing die met de wortels in het water staat. Liefst waternavel, maar alle planten van vorig jaar zijn verdwenen en ook de 50 EUR aan nieuwe waternavel is in hooguit 2 weken tuin weggevreten door de slakken. Planten die verder in het water staan hebben geen probleem, daar kunnen ze niet aan, maar alles wat vanaf de rand te bereiken is, wordt verscheurd. Wie kent een dergelijke bedekker die ze met rust laten? Liefst geen penningkruid, want dat hem ik al erg veel elders staan (zoek iets anders). Korrels strooien kan natuurlijk niet in de vijverrand.

Frederik
17-06-2002, 11:01
Je zou kunnen denken aan 'kruipend zenegroen'. Een vaste in de winter groenblijvende bodembedekker die mooie blauwe bloemen heeft. Niet echt een moerasplant maar hij gedijt wel heel goed op vochtige grond. Zou je kunnen uitproberen.

http://users.skynet.be/bk231573/kruipendzenegroen.htm

Jef Smeyers
21-06-2002, 17:05
Bij mij blijven de slakken van slangewortel (calla palustris) af, waarschijnlijk omdat die giftig is maar geen kwaad kan voor de vissen.
Naaldwaterbies (eleocharis palustris) wordt bij mij ook niet aangevreten, dit is een lage soort (30 à 50 cm hoog) die ongevaarlijk is voor de folie.

Evert-Jan
10-06-2003, 13:54
Glazen potje met wat bier ingraven. Slakken zijn daar gek op en vallen in het potje