PDA

View Full Version : Koi en goudvis

Buzz
11-06-2002, 09:43
Mensen,

Ik heb een 15m3 vijver met 8 koi (van 5 tot 25 cm) 1 steur (50 cm) en 7 goudvissen.
4 goudvissen "logeren" bij ons.

Zou het kunnen dat Koi minder snel tam worden door deze goudvissen? De goudvissen zelf zijn redelijk tam. Maar de Kois doen net zoveel als de goudvissen en net een beetje meer (dus wel brood uit de hand eten maar pas na 10 min zitten en pas normaal voer eten als ik weg ben).

Is het verstandig om alle goudvissen uit de vijver te halen?
Zou ik ze kunnen vervangen met nieuwe Koi of wordt het dan te snel te druk in de vijver?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Buzz

marcvb
12-06-2002, 19:27
Als u goudvissen samen met koi's in de vijver zet dan worden de koi's schichtig zoals de goudvissen.
De goudvissen kan je zeker vervangen door koi's als u waterfiltering groot genoeg is.
Groeten Marc

Buzz
13-06-2002, 09:08
Marc,

Bedankt voor je antwoord.
De goudvissen gaan snel naar een andere vijver.

Buzz

Herm
17-06-2002, 15:26
Hallo, niet om te 'stoken', maar louter objectieve waarneming: ik heb tussen de koi ook enkele oversized goudvissen, windes en zeelten van 30-40cm. Alles lijkt wel aan de dope te zitten, zo rustig zijn ze. De koi maken de windes lam ipv. omgekeerd. Als ik nog maar m'n hand in het water steek om een draadalg of een blad weg te scheppen, duwt m'n oshiba shigure tegen de vingers en kan ik heb gewoon onder de buik nemen en uit de vijver tillen. Ook vreemd is dat mijn twee grootste vissen, een koppeltje goudkarpers met jumbo-neigingen (voor koi-jumbo's ontbreken de vereiste euro's ;-), zich over hun kop en onder de kin laten aaien, ook zonder dat ze gevoed worden.
Het hangt dus stevig af van de aard van het beestje, want onlangs zag ik in een vijverwinkel in st. niklaas een vijver vol goudkarpers, die bijna uit het water schoten van angst als je nog maar in de buurt kwam.

harry walma
17-06-2002, 15:50
tja...je moet er gewoon een tamme koi bij hebben, en de rest volgt vanzelf.
Ik heb 2 koi's dit voorjaar uit een dierenwinkel uit een aquarium, de ene is een chagoi, de andere een goromo. Die zijn beide hongerig en brutaal, die komen zo naar je hand toe om te eten.
Daar zijn wat sarasa's en shubunkins bij in gekomen, en die nemen dat gedrag net zo makkelijk over.. dus..

maar, in ieder geval, neem een chagoi erbij, die brengt rust in de vijver als hij tenminste groot genoeg is om de rest achter zich aan te krijgen