View Full Version : Beste grond voor waterlelies ?
Hallo Allemaal,
Ik heb een 2-tal waterlelies in mijn vijver in een mand op +-80 cm diepte in Velda waterleliegrond geplaatst.
Nu lijken die niet echt veel te doen; ik krijg een 10-tal blaadjes, 10cm diameter. Is dat normaal ? Heb ik de goede grondsoort gekozen ? Is er iets anders dat ik kan controleren ?
Dank bij voorbaat.
Paul
Beste Paul,
Ik heb mijn waterlelie reeds 1.5maand in een mand staan, in speciale lelieklei met leliegrond en ik heb tot nu toe 2 blaadjes, dia 10cm. Ik denk vooral geduld hebben en het 1ste jaar niet te veel verwachten van uw waterlelies. Zeker geen bloemen. Volgend seizoen zal het wel beteren.
Groetjes
Marc
Arie Fun
06-06-2002, 21:47
Hallo
Ik heb 3 lelie's staan 1 van vorigjaar en die staat volop in bloei en staat in leliegrond met klei.
De 2 andere lelie's heb ik dit jaar gekocht en staan ook in leliegrond met klei en groeien wel hard maar er komen nog geen bloemen in.
Ik denk dat je geduld moet hebben en dat je vlogend jaar een prachtige lelie hebt.
Webmaster
07-06-2002, 19:32
Zoals u wellicht hebt gezien op de hoofdpagina komen we binnenkort met een reeks artikels over waterlelies geschreven door Guido Lurquin.
Een reden van geen bloei het eerste jaar kan zijn het volgende en ik citeer "Spijtig genoeg worden veel waterlelies aangeboden in erg kleine potjes (9x9 cm). Het gaat hier om erg jonge plantjes die heel wat tijd zullen nodig hebben om tot volwassen planten uit te groeien. Vaak bloeien ze pas na 3 jaar. Een waterlelie in grotere pot kost enkele Euro meer maar is dat zeker waard. Sommige handelaars bieden waterlelies aan opgepot in een echte vijvermand. Dit is uiteraard nog beter. De kans is groot dat er onmiddellijk bloemen zullen gevormd worden. "
Veel meer zult u binnenkort lezen op deze site.
het hangt er ook van af welke lelie je koopt. Ik kreeg mijn lelie van een vriend van me die de lelie's in zijn natuurvijvers had staan. Deze lelie vorm kolosale bladeren van zeker een halve meter doorsnede en is momenteel heel mijn vijver aan't bedekken.
Beste Paul, wat je ook nog kunt controleren is of de waterlelies die jij hebt geplant wel op de goede diepte staan. Als je een waterlelie van 60 cm diepte op 80/90 cm diepte plant zal deze het ook niet goed doen.
Verder nog een tip. Probeer geen Waterlelies in een winkel te kopen. Ze zijn vaak erg duur en je moet zoals je ziet maar afwachten of het iets gaat worden binnen een niet al te lange tijd. Wat ik altijd adviseer is; Ga naar een goed bekende die al wat Waterlelies in zijn vijver heeft staan. En splits die waterlelie rond deze tijd af in meerdere delen. Zorg er wel voor dat je er zeker van bent dat hij geen ziektes bij zich heeft. Wat ik dan altijd doe is dompel ze in een grote bak in een oplossing van water en zout. Doe dit voor een aantal minuten, en je zult zien dat al het ongedierte wat er aan de waterlelie zat nu in het zout water zal achter blijven. Ik heb dit afgelopen najaar gedaan en ik heb deze zomer drie prachtige Waterlelies gehad met enorm veel bladeren en ook minimaal 1 bloem in bloei elke keer.
Ik hoop dat je hier iets me kunt.
m.v.g Stefan